Robotisering is een term die steeds meer aan populariteit geniet. Dat is op zich niet geheel vreemd. De ontwikkeling van robotica is al jarenlang onderwerp van gesprek. Van zelfrijdende auto’s tot hulpjes in het huishouden. De ontwikkelingen zijn gericht op het verbeteren van processen door middel van automatisering en robots. Dit alles moet simpelweg zorgen voor een aantal voordelen:
- kleinere foutmarges in processen
- efficiënter werken
- reductie van kosten
Er worden jaarlijks miljarden besteed aan de ontwikkeling van robotisering. Volgens cijfers van het IDC wordt er in het jaar 2020 vermoedelijk 188 miljard dollar besteed aan het werken en de ontwikkeling van robots. De investeringen zijn het dus waard en wellicht hebben we pas een topje van de ijsberg gezien binnen robotica. Maar is robotisering wel altijd gunstig? Of zijn er ook keerzijden aan de medaille? Laten we eerst eens kijken welke sectoren gebaat zijn bij deze ontwikkeling.
Welke sectoren hebben er wel oren naar?
Er zijn een aantal sectoren behoorlijk actief in de wereld van de robots. Met name de sectoren Industrie, Ruimtevaart en Geneeskunde zijn erg gebaat bij het gebruik van robots. Denk maar eens aan de robots die het assembleren van auto’s makkelijker en sneller maken of pickorder robots die steeds meer worden ingezet in logistieke middelen. Binnen de ruimtevaart zijn er andere beweegredenen. Het is gemakkelijker en veiliger om robots naar de ruimte te sturen dan mensen. Ook kunnen wij, als mens, niet zo goed tegen de natuurelementen van andere planeten. Binnen de geneeskunde zijn er zogenaamde robotchirurgen actief waardoor precisiewerk beter kan worden uitgevoerd.
Een opkomende sector is uiteraard de e-commerce tak. De grotere webshops als Bol.com of Wehkamp.nl hebben logistieke centra. In meerdere gevallen wordt de gehele e-fulfillment uit handen genomen door een partner als Docdata. Orderpicking wordt bij dergelijke partners meer overgenomen door robotisering. Alle bestellende klanten willen natuurlijk het juiste pakketje zo snel mogelijk ontvangen. Er kunnen dan per tijdseenheid meer pakketjes worden verzonden waardoor logistieke processen kunnen worden geoptimaliseerd en daardoor zelfs financieel voordeel geboekt kan worden. Voor deze sectoren zijn robots een regelrechte aanwinst, maar vinden de huidige werknemers dat ook?
Is er iets mis met ouderwetse arbeidskracht?
Als we kijken vanuit het perspectief van werknemers dan kan de kwestie ‘robotisering’ toch wat genuanceerder liggen. Enerzijds kunnen de taken van de werknemers eenvoudiger worden of ze worden zelfs opgeheven. Anderzijds kunnen de werknemers in een andere functie komen te werken waardoor ze andere verantwoordelijkheden krijgen of er komen meer banen bij in andere functies, zoals data analisten of Supply Chain planners. De verwachting binnen de logistieke sector is dat banen veranderen en dat er op andere gebieden banen bij komen. Robots moeten immers ook geprogrammeerd of bediend worden. Geheel zelfstandig zijn de meeste robots nog niet. De zelfrijdende auto (soort robot) is nog niet een volleerd chauffeur. Hiervoor moet kunstmatige intelligentie nog stappen maken. Je kan je dan afvragen of het wel slim is dat al die miljarden worden geïnvesteerd in deze ontwikkeling. Want, wat is er mis met de ouderwetse arbeidskracht. Loyale orderpickers, trotse koeriers, gedreven lassers of veelzijdige vervoerders met overvolle rolcontainers? Een foutje kan altijd voor komen en is menselijk. En juist het menselijke aspect is een enorm voordeel voor veel bedrijven. Werknemers zijn onmisbaar en robots zijn ‘handige hulpjes’. Komt er ooit een verschuiving? Dat weten we op dit moment niet. Maar we houden het zeker in de gaten.