Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Relatiegeschenken voor startups

Relatiegeschenken voor startups

Veel jonge bedrijven, en startups in het bijzonder hebben zichzelf als doel gesteld om de markt met storm te veroveren. Vaak is men dan zo geconcentreerd om het hoofd boven water te houden, dat men leveranciers, of klanten uit het oog verliest.

Het is ze ook vergeven, er is namelijk zoveel waar een jonge ondernemer aan moet denken. De belastingdienst moet tevreden gehouden worden met de juiste aangiftes, leveranciers moeten betaald worden en misschien is het voor werknemers niet altijd duidelijk wie welke taken op zich neemt. In al die drukte is het moeilijk om een overzicht te houden van welke relaties het piepjonge bedrijf afhankelijk is.

Wie verdient een relatiegeschenk?

Als jonge ondernemer kun je nadenken over welke actoren rondom je bedrijf een grote invloed hebben. Goed, een relatiegeschenk naar de belastingdienst sturen is wellicht wat overdreven, ook al ben je er maandelijks mee in de weer.

Maar wie is er nog meer in de omgeving van een jong bedrijf? Vaak als je terug denkt, zul je zien dat er bepaalde klanten, of leveranciers waar je niet zonder kunt. Zonder die B2B-relaties die helemaal in het begin van het bestaan van je bedrijf al jouw dienst of product afnemen omdat ze erin geloofden zijn het bedanken waard, toch?

Virtueel

We zijn het er allemaal over eens dat virtueel contacten maken moeilijker is dan wanneer je het face-to-face doet binnen de vier muren van een vergaderruimte. Zo is het nu soms lastiger met thuiswerken om je gewaardeerde relaties jute zakjes met een gepersonaliseerde inhoud als geschenk te geven.

De meeste organisaties worstelen daarom met hun bestaande engagement strategie en proberen nieuwe manieren te vinden om betrokken te raken. De grote vraag is hoe je verbinding kunt maken zonder ‘echt verbinding te maken’ in deze nieuwe norm van sociale afstand?

Loyale klanten

Loyale klanten zorgen voor ongeveer een derde van je inkomsten. Een onderlinge relatie is uiterst belangrijk om te gedijen in een B2B-relatie. En loyaliteit tussen B2B-relaties waarderen we allemaal. En de beste manier om die waardering uit te drukken zijn misschien wel relatiegeschenken zoals jute zakjes met een waardevolle inhoud!

Zorg er echter voor dat het geschenk gepersonaliseerd is en ook de merknaam van je bedrijf draagt. Laat je klant weten dat je ze waardeert en koestert. Dit kleine gebaar, dat je laat weten dat er echt waardering is voor de relatie tussen beide bedrijven, wordt vaak positief ontvangen door de ontvangende partij.