Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Problemen met het logistieke proces? Dit kan je doen

Problemen met het logistieke proces? Dit kan je doen

Geplaatst in: algemeen, Magazijn & opslag

Draait je webwinkel als nooit tevoren? Dan ben je lekker bezig. Veel webwinkels zijn vooral de laatste jaren als een raket naar boven geschoten qua drukte. Dat dit een hoop voordelen heeft, weet je natuurlijk al lang. Je bent ondernemer geworden om geld te verdienen. Dat zit dus wel goed.

Het leven van een ondernemer gaat niet altijd over rozen. Het logistieke proces kan je zeker in drukke periodes slapeloze nachten bezorgen. Alle pakjes moeten op tijd de deur uit. Met deze mogelijkheden kan dit proces een stuk soepeler gaan verlopen.

Uitbesteden die logistiek

Het is nogal een stap, en ook best wel een spannende. Maar als je zelf niet meer goed voor de verwerking en bezorging van orders kunt zorgen, is dit wel dé oplossing. Fulfilment uitbesteden. Hier zitten meerdere voordelen aan vast.

Om te beginnen bespaar je op de kosten. Zo heb je zelf geen opslagruimte nodig, en een fulfilment bedrijf profiteert daarnaast vaak van volumekorting. En dit wordt weer doorberekend aan jou als ondernemer. Verder houd je tijd over. Deze tijd kan je gebruiken voor de verdere ontwikkeling van je webwinkel. Of om leuke dingen te doen, wat ook veel waard is.

Duidelijke communicatie naar klanten

Klanten hebben behoefte aan duidelijkheid. Je hebt dit zelf ongetwijfeld ook. Wanneer je iets online bestelt, wil je meteen weten wanneer het pakketje bij jou thuis is. Door voor een heldere communicatie te zorgen, krijgen klanten meer vertrouwen in jouw webwinkel. Zorg voor duidelijke informatie in de webshop. Hoeveel bedragen de verzendkosten en wat is de gemiddelde levertijd? De klant wil dit weten.

Dit kan je overigens oplossen door het uit te besteden aan een fulfilment center in Nederland. Dit gespecialiseerde bedrijf zorgt voor zekerheid op het gebied van de verzending. Je hoeft het alleen nog maar aan je klanten door te communiceren.

Hoe gaat het met je voorraad?

Nog een essentieel punt op het gebied van communicatie. Hoe zit het met je voorraad? De laatste jaren zijn diverse producten zo populair geworden dat ze nauwelijks meer geleverd kunnen worden. Een voorbeeld daarvan zijn fitnessapparaten.

Door duidelijkheid te geven aan de klant, kweek je sympathie. Het is nog altijd niet leuk om een klant te moeten zeggen dat een artikel niet op voorraad is, maar je kunt er wel eerlijk over zijn. Dan is de kans groter dat de klant bij je terugkomt.

Goede planning

Als je de logistiek van de bestellingen in je webshop zelf doet, heb je een goede planning nodig. Hier valt of staat het hele proces mee. Met een goed plan heb je ook de minste kans op vertragingen. Over de planning hoef je natuurlijk niet meer na te denken, als je de fulfilment gaat uitbesteden.

Het is nooit perfect

De logistiek kost nu eenmaal tijd, en tijd kost weer geld. Daarom is het aan te raden om de logistiek altijd te blijven optimaliseren. Analyseer en schakel waar nodig bij. Het komt je bedrijf alleen maar ten goede.