Home » Ondernemersnieuws » algemeen » De printindustrie, een booming business

De printindustrie, een booming business

Geplaatst in: algemeen

Vertel het aan kinderen van deze tijd en ze zullen je met grote ogen aankijken. Kwamen de eerste personal computers pas echt in de jaren tachtig beschikbaar? Waren de schermen echt in één kleur? Kon je echt wel werken met een harde schijf van een klein aantal megabytes? Meewarig schudden ze hun hoofd als je vertelt over dot-matrixprinters en printerpapier met perforaties aan de zijkant. Toegegeven, in een aantal decennia is de wereld ook echt ingrijpend veranderd.

De computerindustrie en randapparatuur

Het is bijna niet meer voor te stellen hoe blij we vroeger konden zijn met een pc met de 80386-chip van Intel. Hoe revolutionair we een 14.4 kbps modem vonden. Hoezeer de eerste laserprinters nog ver buiten ons persoonlijk budget lagen. Maar pc’s en later laptops werden steeds goedkoper en pasten steeds meer binnen het budget van een normaal gezin. De wereld digitaliseerde in rap tempo en niemand kon zich veroorloven om achter te blijven bij de ontwikkelingen. Tegenwoordig is in vrijwel elk huishouden een pc of laptop te vinden, vaak zelfs meerdere exemplaren, en zijn ook noodzakelijke randapparaten als printers gemeengoed geworden. Dit geldt zowel voor de particuliere als de zakelijke markt.

Het succes van Canon

Fabrikanten van randapparatuur zoals printers beleefden gouden tijden, hoewel de onderlinge concurrentiestrijd tussen namen als Canon, Hewlett-Packard en Xerox natuurlijk moordend bleef. Een fabrikant als Canon zat wat innovatie betreft in de voorhoede en leverde al snel betaalbare laserprinters en inkjetprinters aan particulieren en bedrijven. Canon stond aan de wieg van de moderne laserprinter en zelfs concurrenten als Apple en Hewlett-Packard maakten in de beginjaren gebruik van technologie die Canon had ontwikkeld. Canon was ook een van de eerste fabrikanten die het belang van de inkjetprinter zag en eigende zich zeker in de beginjaren een aanzienlijk marktaandeel toe.

Wie de markt voor randapparatuur bekijkt, ziet dat printerfabrikanten zich niet alleen toeleggen op de productie van printers, maar juist veel rendement halen uit de disposable producten die elke printer nodig heeft. In feite koos Canon, en met hen veel van hun concurrenten, voor de strategie die Gilette toepast bij het nat scheren. Je biedt de scheermes houder, of in dit geval de printer, voor een scherpe prijs aan. Maar je echt premium, je productlijn met de hoogste marges, dat zijn in geval van Gilette de scheermesjes en voor de printerfabrikanten de cartridges, toners en inktpatronen.

Een kentering in het verdienmodel

De slimme consument had deze strategie natuurlijk snel door. Op dit moment staan printerfabrikanten onder druk, vanwege een afname in het aantal prints, onder meer door de opkomst van Cloud-technologie. Maar ook zijn er nu gespecialiseerde bedrijven die compatibele toners en cartridges tegen scherpere prijzen aanbieden, of gebruikte exemplaren zoveel mogelijk recyclen. De consument van nu heeft duidelijke keuzes. Of hij koopt gerecyclede toners of toners van een B-merk, die uitstekend passen bij zijn officiële Canon-printer. Maar ook de consument die hecht aan een officieel A-merk, kan tegen veel scherpere prijzen zijn toners en cartridges van Canon op tonerpartner.nl of bij een andere gespecialiseerde leverancier.