Machiel Hoek werkte jarenlang bij een groot accountantskantoor en werkweken van 80, 90 uur per week waren geen uitzondering. Machiel werd partner, het hoogst haalbare, dacht hij toen. In 2008 waagde hij samen met twee compagnons de sprong naar een eigen advieskantoor.
Het advieskantoor werd verkocht aan een grote bank en Machiel leek het helemaal voor elkaar te hebben. Een Jaguar op de oprit… een grote zak geld in het vooruitzicht… maar toen werd alles anders.
Machiel werd letterlijk door een innerlijke stem tot zijn levensmissie geroepen, waarna hij zijn leven 180 graden omgooide; alles moest weg, en die zak geld… die kreeg hij niet meer. Het werd het begin van een spirituele en zakelijke ontdekkingsreis die nooit meer stopte.
Machiel schreef “Het meisje dat de wereld veranderde”, waarin hij zijn visie op de wereld en ondernemerschap ontvouwt.
Veel plezier met deze nieuwe aflevering!
Gerhard
HOOFDSTUKKEN
00:00 Welkom bij Groeivoer!
01:26 Introductie van Machiel Hoek
05:49 De innerlijke stem die Machiel riep
08:42 Wat is jouw levensmissie als ondernemer
13:42 Machiel’s werk als financial
18:31 Kennismaking met Sjamanisme
30:33 Waarom vrouwelijke kracht de wereld gaat redden
39:55 Als vrouwen de baas zouden zijn
45:52 Lessen van Michael Singer – The untethered soul
48:51 Zelfonderzoek: ben je in balans?
53:23 Groeidilemma’s
54:54 Het boek Het Meisje dat de wereld veranderde
57:53 Beste ondernemerslessen van Machiel
SHOWNOTES
Liever kijken? 🎥
Wil je liever kijken dan luisteren?
Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Join onze community! 🌐
Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
De makers 🎙️
Deze podcast werd gemaakt met hulp van: Podcast-Lab.nl en De Podcast Jungle.
Table artwork (de logo’s van Groeivoer in hout) is van Sofie Groot Dengerink van de Snijzaak.
Dankjewel Nico, Frank en Sofie voor jullie hulp! 🙌
Vanaf 1 ton (en binnenkort 25.000 euro) investeren in beloftevolle klimaatoplossingen. Van CO2-vrij cement tot groene energie en vleesvervangers. Dat is wat Carbon Equity mogelijk maakt.
Deze aflevering in het kort:
⇨ De groei van Carbon Equity
⇨ Het bouwen van een digitaal investeringsplatform
⇨ Het businessmodel van Perplexity.ai
Het bedrijf van Jacqueline van den Ende haalde onlangs 100 miljoen euro op, geld dat is bestemd voor een nieuw fonds. Carbon Equity investeert dat bedrag in toonaangevende impactfondsen. Zo wordt het voor veel meer mensen mogelijk om durfkapitaal te steken in duurzame bedrijven zonder beursnotering. In het investeringsmandje zit onder meer CarbonCure, dat CO2 in cement opslaat. Daarnaast is er Soly, een Nederlands softwarebedrijf dat consumenten helpt hun zonne-energieverbruik te optimaliseren.
The Sixth Extinction
Van den Ende werkte eerder bij Hal Investments en Peak Capital. Ze werd getriggerd door het boek ‘The Sixth Extinction’, dat beschrijft hoe de mensheid bezig is om zichzelf uit te roeien. Na het lezen besloot ze om het roer om te gooien en zich helemaal op impactbeleggen te storten. Het belangrijkste probleem dat ze met haar bedrijf wil oplossen? De kapitaalnood van bedrijven die bouwen aan duurzame technologieën. Haar droom is om binnen 10 jaar maar liefst 10 miljard op te halen.
Perplexity.ai
Met Remy Gieling van AI.nl zoomen we in op een nieuwe AI-zoekmachine, Perplexity.ai. Deze tool biedt volgens Gieling the best of both worlds: de snelheid van AI en de bronvermelding van Google. Het bedrijf is hard op weg om een unicorn te worden.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
In de Ben Tiggelaar podcast interviewt Ben Tiggelaar wetenschappers die onderzoek doen naar persoonlijk leiderschap, werk en management. Al zijn gasten zijn experts in het verbeteren van ons werk- en privéleven. Maar welke praktische tips gebruiken zij eigenlijk zélf? Eten ze hun eigen hondenvoer?
Maria Tims, professor future work design aan de VU, is een expert op het gebied van work design, oftewel op de manier waarop wij allemaal ons werk vormgeven. Een baan wordt namelijk nooit precies zo vormgegeven als in de vacature omschreven wordt. Iedereen geeft z’n eigen draai aan de invulling van de baan.
Als je precies weet wat je wel en niet wil doen in je werk, waar je kracht ligt en dan kan je het werk nog meer naar je hand zetten. Maria doet dat door eens per jaar met zichzelf het werk te evalueren: waar kreeg ik energie van en wat moet eruit?
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Een nieuw mediahuis bouwen gericht op de jongeren doelgroep. Oud DPG directeur Marko van Kampen ziet dit als grote kans.
Content maken en dan met name video content, daarmee bouwde Marko zijn bedrijf Makers Channel op. Dankzij het gesprek over zijn concept ‘Studio Rio’(2016) kwam hij letterlijk en figuurlijk in beeld bij De Persgroep (DPG). Zijn bedrijf werd overgenomen en Marko werd verantwoordelijk voor video content binnen DPG.
Onlangs heeft hij zijn job als creatief directeur opgezegd en gaat hij weer volop zelf ondernemen. Hoe het er precies uit gaat zien is nog geheim, maar een zeer bekend jongeren platform gaat een belangrijke spil worden in het nieuwe mediahuis dat hij met zijn partners gaat neerzetten.
Waarom is tv nog steeds de heilige graal voor velen? Hoe kwam het dat UPC en Ziggo gemakkelijk € 9 ton (!) op tafel legde voor zijn idee met presentator Ruben Nicolai en acteur Waldemar Torenstra? Waarom de stem van Femke Louise bij Jinek zo belangrijk was (#ikdoenietmeermee).
Mede mogelijk gemaakt door: KvK
Te gast zijn Han Dieperink van het Instituut Midden- en Kleinbedrijf én oprichter van 155-Help-een-bedrijf en Haris Djojosepoetro, specialist schuldhulpverlening bij de Ondernemers Ondersteuning van de Gemeente Amsterdam.
See omnystudio.com/listener for privacy information.