» » » Opkomend in Nederland: foodcourts

Opkomend in Nederland: foodcourts

Geplaatst in: algemeen | 0

foodcourtHoewel Nederland bekend staat om zijn innovativiteit lopen we niet altijd voorop. Niet iedere goede trend uit het buitenland is in Nederland al bekend. Bijvoorbeeld foodcourts, deze zijn in het buitenland razend populair. Toch zien we in ons land de eerste foodcourts maar langzaamaan ontstaan. Wat zijn foodcourts en wat kan het een ondernemer brengen? Je leest het in dit artikel.

Wat is een foodcourt?

Zoals gezegd zijn foodcourts populair in het buitenland. Een foodcourt is een groep restaurants die een (zit)ruimte delen. Het doel is om klanten te voorzien in uiteenlopende eetbehoeftes. Een bekend voorbeeld zijn de foodcourts op vliegvelden en treinstations. In het buitenland zie je dit soort foodcourts in winkelcentra, maar ook in bedrijfsrestaurants. Vaak wordt de mogelijkheid geboden om het eten mee te nemen. Het eten en drinken wordt dan aangeboden in wegwerpverpakkingen. Hiermee is de veeleisende klant snel en goed geholpen.

Foodcourts in Nederland

In Nederland zijn foodcourts nog in opkomst. De bekendste voorbeelden zijn de restaurants op Schiphol en die op het centraal station in Utrecht. Foodcourts kunnen ook in bedrijfskantines worden geïntegreerd. Bedrijfscatering van Wecanteen.nl is daar een mooi voorbeeld van. Grote bedrijven met een bedrijfskantine kunnen zo voorzien in uiteenlopende eetbehoeftes van personeel en bezoekers. De restaurants kunnen de faciliteiten samen delen door met elkaar samen te werken. Wecanteen.nl is daarbij een goede partij omdat zij de horecaondernemers bij elkaar brengen om met elkaar samen te werken.

Samenwerkende ondernemers

Het succes van een foodcourt wordt bepaald door een aantal cruciale zaken:

  1. De keukens passen bij de behoefte van de doelgroep;
  2. De locatie zorgt voor voldoende klanten;
  3. Een goede onderlinge samenwerking tussen de ondernemers.

Het spreekt voor zich dat je moet weten wie je doelgroep is. Bij een foodcourt wordt die vooral bepaald door de locatie. Een bedrijfsrestaurant heeft vaak minder internationale bezoekers, dan een foodcourt op bijvoorbeeld Schiphol. Juist de samenwerking van de ondernemers is cruciaal. Want er moeten faciliteiten gedeeld worden. Daarnaast moet men van elkaar accepteren dat het ene concept meer klanten trekt dan de andere. Voor horecaondernemers is dit concept een mooie manier om samen succesvol te worden.

Leerervaring voor andere ondernemingen

Het concept van de foodcourts is een mooi voorbeeld van ondernemen. Verschillende bedrijven werken met elkaar samen. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van dezelfde faciliteiten. Daarbij kijkt men letterlijk bij elkaar in de keuken. Het voordeel is dat je snel kunt leren van het succes van een ander. Uiteraard ook van de fouten, maar daar kun je elkaar vervolgens weer voor waarschuwen. Het gevolg is dat de verschillende bedrijven in één verzamelplaats, elkaar naar een grote hoogte stuwen. Dit is een geweldig concept wat we vrijwel niet bij andere ondernemingen zien. Wellicht is dit een manier voor andere bedrijven om bijvoorbeeld om te gaan met het tekort aan personeel. De intensieve samenwerking en het delen van de faciliteiten is een manier om kosten te besparen en arbeidskrachten uit te wisselen.

Foodcourts zijn het ideale voorbeeld van samenwerking. Daarbij wordt er ingespeeld op de behoefte van de klanten door meerdere keukens aan te bieden. Het concept zelf is een mooie manier van ondernemen die voor andere bedrijven ook goed zou kunnen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *