Technologische ontwikkelingen hebben de afgelopen jaren een behoorlijke vlucht genomen. Hiermee is er een compleet nieuwe markt ontstaan, één waar miljarden euro’s in omgaan en vele bedrijven het levenslicht door zagen. Maar ook voor bestaande ondernemers biedt het internet volop kansen en mogelijkheden. Toch maakt het veel ondernemers ook onrustig, ze hebben het gevoel er iets mee te moeten, maar weten eigenlijk niet zo goed hoe ze dit aan moeten pakken. Daarom hier drie tips voor een offline bedrijf dat online ook met zijn tijd wil meegaan.
1. Verbreed je afzetmarkt
Het mooie aan het wereldwijde web zit ‘m eigenlijk al in de naam; het is wereldwijd! Hiermee wordt ook opeens je afzetmarkt grenzeloos. Het kan voor een offline bedrijf dan ook zeer gunstig zijn om ook online actief te worden. Een webshop hoeft niet de bestaande winkel over te nemen, het kan echter wel heel goed als een verlengstuk dienen. Het ligt uiteraard aan de aard van de producten en diensten die je verkoopt, maar het is zeker het verkennen waard.
2. Promoot het
Naast het feit dat je online zaken kunt verkopen als ondernemer, kun je ook jezelf heel goed verkopen online. Hiervoor hoef je niet eens concreet producten aan te bieden, maar kun je wel je naamsbekendheid promoten onder een doelgroep die je wellicht anders nooit had bereikt. Dit hoef je echt niet allemaal zelf te doen, het inschakelen van een online marketing bureau is in zo’n geval veel effectiever. Deze hebben jarenlange ervaring en kunnen heel gericht aan jouw wensen voldoen.
3. Contact
Naast dat je via SEO en andere activiteiten jezelf in de kijker kunt spelen, kun je online ook contact onderhouden met je klanten. Zo kun je ze informeren via social media over nieuwe producten en aanbiedingen, maar kun je ze ook te woord staan bij eventuele klachten. Ook dit hoef je niet allemaal zelf te doen maar kun je door een full service marketingbureau laten uitvoeren. Bij een positieve benadering zullen de reviews ook zeer positief zijn, waardoor het weer goed werkt voor je omzet. Kortom, online in contact blijven met je achterban heeft een zeer positieve invloed op je omzet.
Oftewel, wanneer je als ondernemer niet gewend bent om online actief te zijn kun je in het begin wat last hebben van koudwatervrees. Maar wanneer je eenmaal bent gestart en de juiste betrouwbare partners hierin hebt gevonden zul je zien dat het al snel behoorlijk in je voordeel kan werken.