Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Online Advertising met Google Adwords

Online Advertising met Google Adwords

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

adwordsAls ondernemer in het MKB bent u bezig met uw bedrijf en corebusiness. Uw klantenbestand is (mede) afhankelijk van uw bekendheid. U heeft als MKB-er een eigen website waarop uw producten en/of diensten duidelijk beschreven worden. Nu is een website hebben niet genoeg, om uw online aanwezigheid te vergroten is online advertising aan te raden.

Online advertising is breed, het kan bijvoorbeeld met blogs, Facebook, e-mail marketing en bijvoorbeeld Google Adwords. Google Adwords is het advertentieveilingsysteem van Google en deze advertenties worden meestal boven de ‘normale’ zoekresultaten in Google getoond. Deze advertenties hebben een prominente uitstraling waardoor er vaak op de advertenties geklikt worden.

Op het moment dat er op de advertentie wordt geklikt moet er een bepaald bedrag worden betaald, adverteerders betalen dus niet voor het aantal keer dat de advertentie wordt vertoond.

Voordelen Google Adwords
Het adverteren via Google Adwords heeft als voordeel dat, als de advertentiecampagne goed is opgezet, de advertenties relevant zijn voor de mensen die zoeken. De advertentie wordt namelijk gekoppeld aan een zoekwoord en als een persoon op dat woord gaat zoeken dan komt de advertentie in beeld.

Een ander voordeel van Adwords is dat een campagne, afhankelijk van de grootte, redelijk snel is op te zetten en u kunt dus binnen een dag al gevonden worden. U kunt een dagbudget instellen waardoor u nooit meer betaald dan uw budget toelaat. En omdat de advertentie aansluit op de doelgroep is bij een goede campagne met een goed ingerichte landingspagina vrijwel altijd rendement. Oftewel, u wint op uw investering.

Goede campagne
Het sleutelwoord is een goede campagne. Vrijwel iedereen kan een Adwords-campagne opzetten door de relatieve eenvoud van het systeem. Hier zit echter een valkuil. Het opzetten van een goede campagne omhelst meer dan het zomaar invullen van zoekwoorden en het schrijven van een advertentietekst.

Om tot de juiste zoekwoorden te komen zal er eerst een gedegen zoekwoordenonderzoek plaats moeten vinden. Welke woorden zijn relevant voor de campagne en hoe vaak wordt er gemiddeld op die woorden gezocht. Van welke woorden wil je niet dat ze je advertentie triggeren, de zogenoemde uitsluitingswoorden. Na de zoekwoorden te hebben bepaald komt de advertentietekst. Hiermee moet je degene die de advertentie ziet overhalen om erop te klikken.

Advertentie-extenties
De advertenties van bij adwords bestonden vroeger alleen maar uit tekst. Tegenwoordig kun je gebruikmaken van de zogeheten advertentie-extenties. Deze kunnen je advertentie uitbreiden met extra functionaliteit. Bijvoorbeeld extra (interne) linkjes of een bel-knop voor mobiele gebruikers. Of voor gebruikers in de buurt extra de contactgegevens onder de advertentie. En er zijn meerdere advertentie-extenties die je in kunt zetten om de advertentie extra op te laten vallen.

Landingspagina
Als een gebruiker op een advertentie klikt wordt hij doorgeleid naar de landingspagina. Deze pagina moet ingericht worden om de vraag die de bezoeker heeft te beantwoorden. Is dit niet het geval dan wordt er geen aankoop gedaan of geen contactformulier ingevuld en ben je een potentiële klant kwijt.

De campagne monitoren
Op het moment dat er een online advertising campagne draait, is het van belang om deze goed in de gaten te houden. Op deze manier kan er tijdig worden gehandeld in het geval dat de uitkomsten niet zijn zoals verwacht. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat een advertentietekst niet oproept tot klikken, of de landingspagina voldoet niet aan de verwachtingen. Door dit in de gaten te houden kunnen er snel aanpassingen aangebracht worden om zo toch op winst te kunnen sturen.

Online advertising uitbesteden
Omdat een goede (winstgevende) campagne van veel factoren afhangt, is het raadzaam om dit uit te besteden aan een online marketing bureau als ID Factory. Zij hebben Adwords gecertificeerd personeel welke alle ins- en outs van Adwords onder de knie hebben. Als bureau zijn ze ook Google Partner, wat aangeeft dat ze betrouwbaar zijn en genoeg kennis op het gebied van Google Adwords in huis hebben. Door de lage instapprijs zijn ze niet alleen ideaal voor het MKB, maar ook voor starters met een laag budget.

Het opzetten en monitoren van een online advertising campagne kost tijd, zeker als u dit niet vaak doet. Dit is tijd die u beter aan uw corebusiness kunt besteden.