Home » Ondernemers kiezen massaal voor ‘groene’ auto’s

Ondernemers kiezen massaal voor ‘groene’ auto’s

Honda-JazzKPMG maakte onlangs​ bekend dat uit een onderzoek dat het bedrijf uitgevoerd heeft onder topmanagers bleek dat negentig procent van hen fuel efficiency het belangrijkste criterium vindt bij het zoeken naar een nieuwe bedrijfsauto. Of dit nu is ingegeven door bezorgdheid over de schadelijke invloed van CO2-uitstoot of doordat brandstof op deze manier een interessante kostenpost is waarop kan worden bespaard, feit is dat ondernemend Nederland langzaam lijkt over te gaan op ‘groen’.

Autoproducenten hebben intussen ook niet zitten slapen en de meeste grote merken bieden inmiddels een scala aan energiezuinige modellen aan. Ook is goed te merken dat bij de reclamecampagnes vooral de nadruk op de brandstofzuinigheid van deze nieuwe generatie wagens is komen te liggen, terwijl in het verleden nog veel werd gefocust op andere aspecten van de rijprestaties.

Ondernemers kunnen bij het samenstellen van hun wagenpark tegenwoordig kiezen uit een groot aantal bekende en betrouwbare modellen uit het verleden, zoals de Honda Accord, die in een zuiniger jasje zijn gestoken. Dat wil allerminst zeggen dat beknibbeld is op het interieur of het vermogen van de wagens, maar meer dat er nadrukkelijker is gelet op aerodynamica en andere aspecten die het benzineverbruik van een auto omlaag kunnen brengen.

Ook zijn er bedrijven die het nog milieuvriendelijker aanpakken en waarvan de medewerkers inmiddels in een hybride auto rijden. Welke keuze ook wordt gemaakt, het lijkt er in ieder geval op dat ondernemers een manier hebben gevonden om besparingen te combineren met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is te hopen dat deze ontwikkeling zich in de toekomst voort zal zetten en dat ondernemers en managers het belang in blijven zien van het verkleinen van hun carbon footprint.