Home » Nu.nl voert ranglijst mediamerken aan

Nu.nl voert ranglijst mediamerken aan

nu.nlMultiscope heeft in opdracht van Interbrand Amsterdam en het Tijdschrift voor Marketing gepeild welke mediamerken het sterkst zijn. Hiervoor werden 1000 Nederlanders van 18 jaar of ouder gevraagd meer dan 70 mediamerken te evalueren. De Businessbox zat daar niet bij, waardoor de uitslag een ietwat vertekend beeld geeft…..

De merken werden gemeten aan de hand van 10 merkkrachtfactoren (waarvan 6 externe: relevantie, authenticiteit, differentiatie, consistentie, aanwezigheid, begrip). Tevens werd gevraagd naar merkbekendheid, merkgebruik, merkhouding, tijdsverdeling en frequentie mediatypen, drijfveren gebruik, toegang tot mediatypen en bezit smartphone en tablet.

De ranglijst laat een aantal interessante ontwikkelingen zien ten opzichte van vorig jaar. Zo zien we dat het aantal online mediamerken in de top 25 is verdubbeld. Daarnaast bezetten deze online merken ook hogere posities dan vorig jaar. Deze ontwikkeling gaat ten koste van kranten en tijdschriften. In de top 10 is geen enkele krant meer te bekennen en we zien nog slechts één tijdschrift terug, Donald Duck.

Dalers
Kranten en tijdschriften herbergen ook de grootste dalers, zoals De Telegraaf (van 4 naar 17) en Libelle (van 7 naar 21). Grootste stijgers zijn Uitzending Gemist en BNR Nieuwsradio. Noemenswaardig is ook de hoogste nieuwe binnenkomer in de top25: op plaats 6 staat TVGids.nl.

Mediamerken top 25
1 NU.nl (2)*
2 Uitzending Gemist (14)
3 Nederland 1(1)
4 RTL 4 (5)
5 Donald Duck (6)
6 TVGids.nl (-)
7 BNR Nieuwsradio (24)
8 Nederland 3 (13)
9 Sky Radio (17)
10 Radio 2 (19)
11 Radio 1 (10)
12 NOS (3)
13 Algemeen Dagblad (8)
14 Quest (-)
15 3FM (9)
16 Nederland 2 (11)
17 De Telegraaf (4)
18 RTL XL (-)
19 De Volkskrant (12)
20 Radio 538 (16)
21 Libelle (7)
22 VPRO (-)
23 Metro (-)
24 Q-music (20)
25 NRC Handelsblad (21)

* Positie 2012