Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Nederlanders besteden €1,4 miljard aan productabonnementen

Nederlanders besteden €1,4 miljard aan productabonnementen

Geplaatst in: algemeen

Nederlandse consumenten geven jaarlijks maar liefst €1,4 miljard uit aan abonnementen op fysieke producten. Hiervan pakt de productcategorie voeding het grootste marktaandeel (59%). Dit blijkt uit Product Abonnementen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 3.500 Nederlanders.

€ 846 miljoen aan voedingabonnementen

Het merendeel van de jaarlijkse omzet van product abonnementen gaat naar voeding (59%). Dit komt neer op ongeveer €846 miljoen. Op flinke afstand volgen de categorieën persoonlijke verzorging (10%), dranken (6%) en huisdieren (6%). Bloemen, snoep en kleding ontlopen elkaar niet veel in omzet met respectievelijk 4% en 3%. De kleinste categorie is hobby met 2%. Hiermee is deze categorie nog altijd goed voor een jaaromzet van €26 miljoen.

Omzet maaltijdboxen € 700 miljoen

Als we kijken naar de individuele productabonnementen dan steekt de maaltijdbox er met kop en schouders bovenuit. De helft van de totale marktomzet gaat naar deze abonnementen (€ 700 miljoen). De nummer twee is eveneens een abonnement op verse waren: groente, fruit en sap met een jaaromzet van €62 miljoen. Contactlenzen en vloeistof lenen zich ook prima voor een abonnement gezien de omzet van € 53 miljoen. Ook scheermesjes (€ 45 miljoen) zijn populaire producten om te laten bezorgen.

Betaling gebeurt meestal maandelijks

De frequentie van betaling van het abonnement hangt nauw samen met de bezorgfrequentie. In de meeste gevallen vindt de betaling één keer per maand plaats (43%). Maar ook wekelijkse betalingen (16%), per twee weken (10%), per twee maanden (9%) en per kwartaal (10%) komen voor. Maaltijdboxen worden vaak wekelijks betaald (57%). Bij ondergoed (91%) en printerinkt (74%) is het meestal maandelijks, bij voedingssupplementen per kwartaal (85%).

Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

De resultaten in dit persbericht komen uit Product Abonnementen, een grootschalig onderzoek naar de markt, aanbieders, doelgroep en toekomst van abonnementen op verbruiksproducten. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Hans Sulkers. In het onderzoek zijn 3.496 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.