Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Narrowcasting en digital signage: digitale communicatie voor bedrijven

Narrowcasting en digital signage: digitale communicatie voor bedrijven

Geplaatst in: algemeen, promotie & reclame

Communicatie is er op allerlei verschillende manieren, maar narrowcasting en digital signage zijn termen op het gebied van communicatie die de laatste jaren steeds vaker naar voren komen. Maar, wat betekenen deze termen eigenlijk? Het overkoepelende woord dat hierbij hoort is communicatie. Ben je benieuwd waar deze vorm van communicatie wordt toegepast en wat het precies is? Lees het hier.

Het verschil tussen narrowcasting en digital signage

Deze twee vormen van digitale communicatie worden regelmatig door elkaar gehaald. Dat is ook niet gek, want ze hebben heel nauw met elkaar te maken. Digital signage betekent  beeldschermcommunicatie en narrowcasting is daar weer een onderdeel van. Bij deze vorm van communicatie wordt er een boodschap voor publiek op een scherm getoond. Hierbij kun je denken aan iedere vorm van content dat door middel van een scherm wordt weergeven aan publiek. Beeldschermcommunicatie bestaat uit twee onderdelen:

  • Broadcasting: heeft als doel om een groot publiek te bereiken, zoals bij televisie-uitzendingen
  • Narrowcasting: is bedoeld om een specifiek publiek aan te spreken, zoals productinformatie in een winkel

Professionele communicatie voor bedrijven

Deze digitale vorm van communicatie is voor veel bedrijven een goede en innovatieve manier om de klant een fijne beleving te laten ervaren. Als je dit toepast bij je bedrijf, heb je zowel hardware als software nodig. Dit hoef je niet zelf te regelen, want er zijn bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn en dit aanbieden. Communicatie via een scherm gericht op een specifiek publiek kun je zien als een digitaal visitekaartje. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een uitzending te maken waarin je de diensten en prijzen van je bedrijf weergeeft op een scherm.

Consumentengedrag beïnvloeden met digital signage

Als een bedrijf gebruik maakt van beeldschermcommunicatie, speelt het ook gelijk in op het gedrag van de consument. Het is bewezen dat dit een belangrijke en zeer effectieve manier is om het beslissingsmoment van een consument te beïnvloeden. Met de juiste content kun je ervoor zorgen dat de consument nét iets langer naar het scherm kijkt en wordt getriggerd om een aankoop te doen. Beeldschermcommunicatie is ook effectief voor informeren, navigeren, online vergaderen en nog veel meer.

(Bron: https://www.tss.nl/oplossingen/narrowcasting/)

Narrowcasting en digital signage: het nieuwe communiceren

Beeldschermcommunicatie wordt al bij veel bedrijven toegepast en de verwachting is dat dit steeds meer gaat worden. Het is het nieuwe communiceren waarbij je geen kosten meer hoeft te maken voor drukwerk, instructieboekjes, posters of andere fysieke communicatiemiddelen. Bovendien is beeldschermcommunicatie ook flexibel, snel in te zetten waardoor het tijd en geld bespaart. De content die weergeven wordt op een scherm is eenvoudig aan te passen zodat alles up-to-date blijft. Je moet er wel rekening mee houden dat er meestal speciale schermen nodig zijn voor digitale communicatie. Consumenten schermen zijn er namelijk niet voor gemaakt om dagenlang achter elkaar aan te staan.

De voordelen

Het toepassen van deze digitale communicatiemiddelen biedt veel voordelen. Een van de belangrijkste voordelen is dat de omzet en bezoekersaantallen verhogen. Voor veel bedrijven is dit dan ook de reden dat zij deze digitale manier van communicatie toepassen. Wat ook een groot voordeel is, is dat de customer experience wordt verbeterd en dat bedrijven die dit inzetten toegankelijker worden en een beter imago krijgen. Ook kan het in iedere branche toegepast worden, denk aan wachtkamers bij bijvoorbeeld tandartsen, in de horeca of bij recepties.