De tijden waarin een secretaresse alleen de telefoon aannam en op een typemachine brieven tikte die de directeur voor haar opdreunde zijn voorgoed voorbij. Bedrijven maken nog altijd volop en intensief gebruik van secretaresses, maar hun werk ziet er radicaal anders uit. En die verandering zal voorlopig nog wel even aan de gang blijven, zo blijkt blijkt uit onderzoek van Regardz.
“Verandering en flexibiliteit”, zo omschrijft onderzoeksbureau Regardz zelf hoe de sleutelbegrippen luiden die de “secretaresse 2.0” in toenemende mate als handvest voor haar baan zal hanteren.
Of zijn baan, uiteraard, want de tijd dat secretaresses allemaal jonge vrouwen waren is voorbij. In een enquête die het bedrijf hield onder driehonderd secretaressen bleek dat maar liefst 81% van de secretaresses zelf aangaf dat in de toekomst het geslacht steeds minder zal uitmaken voor hun baan, en er dus veel meer mannen zullen komen die hetzelfde werk verrichten.
Maar behalve dat er meer mannen zullen komen die in dit werk hun steentje bijdragen, verandert de baan ook van invulling. Een secretaresse is in de nabije toekomst niet meer aan één kantoor, of zelfs één baas gebonden. Flexibel zijn en kunnen multitasken worden steeds belangrijkere vaardigheden. ‘Goed kunnen organiseren’ was dan ook een eigenschap die door talloze onderzochte secretaresses werd opgegeven als nieuwe en onmisbare vaardigheid in deze veranderende wereld.
Die flexibiliteit is niet alleen zichtbaar in het werk zelf, maar ook in de arbeidsomstandigheden: meer flexwerk, meer secretaresses die hun werk als ZZP’er doen en zelfs de werktijden zullen aan hevige verandering onderhevig zijn. Het werk wordt dynamischer, en dat zal voor iedereen even wennen zijn.
Snel kunnen schakelen wordt dus een steeds belangrijkere eigenschap voor secretaresses, in allerlei opzichten. En dat vergt aanpassingsvermogen: dat is inderdaad nog wel eens wat anders dan simpelweg koffie zetten en briefjes tikken!
(Door Tim Engelbart)