Google waardeert websites die ‘mobielvriendelijk’ zijn hoger dan de verouderde sites die je niet met goed fatsoen op een zakformaat-scherm kunt bekijken. Voor veel webbouwers was die aankondiging vorig jaar april een geschenk uit de hemel, want die konden hun klanten die ze eerst aan hun lot hadden overgelaten ineens weer bellen met de mededeling dat er werk aan de winkel was. Uiteindelijk viel die impact op de zoekresultaten best mee, maar het is natuurlijk onmiskenbaar dat het nogal irritant is als je op je mobiel of tablet een site wilt bezoeken die niet op je scherm blijkt te passen.
Nu heeft Google aangekondigd opnieuw een wijziging in het algoritme door te voeren waardoor het verschil tussen mobielvriendelijk en niet-mobielvriendelijk beter tot uitdrukking komt. Als je wilt weten wat Google verstaat onder ‘mobielvriendelijk’, moet je even een kijkje nemen op hun blog voor webmasters. Sowieso goed om daar eens rond te neuzen. Als webbouwer, maar ook als klant. Het scheidt de spookverhalen een beetje van de realiteit.