Ga je een mkb (kort voor midden- en kleinbedrijf) oprichten? Dit is een onderneming met minder dan 250 werkzame personen. Pak de oprichting direct goed aan, zodat de start van je bedrijf vlekkeloos verloopt. In dit artikel vind je algemene tips, of je nu nieuw bent in de ondernemerswereld of de volgende stap wilt zetten als zzp’er.
Financiële administratie organiseren
Bij veel mkb’s is de financiële administratie een rommeltje, in ieder geval in het beginstadium van het bedrijf. Het is een verstandig idee om dit direct op orde te hebben. Zo behoud je het overzicht en heb je meer inzicht in je financiële zaken – daar heb je op de lange termijn juist alleen maar baat bij. Met een goede factuurverwerking kies je voor gemak en snelheid. Handmatig inboeken, inscannen of archiveren is niet nodig, want je kunt het proces automatiseren. Dit voorkomt fouten en andere problemen. Gebruik een factuurverwerking software om de verwerking te optimaliseren. Je hebt immers met veel facturen te maken als mkb’er, wat een belangrijke reden vormt om deze op de juiste manier te verwerken.
Financiering mkb
Uiteraard heb je een financiering nodig bij de start van je mkb. Dit kun je op verschillende manieren realiseren. Misschien heb je eigen spaargeld dat je kunt gebruiken. Vraag een lening aan, ga op zoek naar investeerders of zet een crowdfundingsactie op. Soms is het nodig om meerdere financieringen te combineren, om tot het gewenste bedrag te komen. Bereken de benodigde kosten op een gedegen manier, zodat dit bedrag overeenkomt met het bedrag dat je ook daadwerkelijk nodig hebt. Hier heb je dus een realistisch financieel plan voor nodig.
Businessplan opstellen
Stel een uitgebreid businessplan op, om je mkb vorm te geven. Het kan allemaal nog zo duidelijk zijn in je hoofd, het is net zo belangrijk om het op papier te hebben. Sterker nog, als je een financiering gaat aanvragen, is het zelfs noodzakelijk om een businessplan te hebben. Neem alle details hierin op: hoe uitgebreider het plan is, hoe beter. Je neemt onder andere je bedrijfsdoelen, concurrentieanalyse en financiële projecties hierin op. Noteer de branche waarin je gaat werken en de redenen waarom je een mkb start. Doe ook een marktonderzoek, door je doelgroep te identificeren. Wat zijn de wensen en behoeften van je doelgroep? Dit onderzoek neem je tevens op in je businessplan. Wat zijn trends binnen de branche, waar je op kunt inspelen? Hoe gaat jouw bedrijf groeien binnen de eerste periode? Het telt allemaal mee. Ook de juridische structuur neem je op in het plan. Ga je een BV, VOF of NV oprichten? Onderbouw welke structuur past bij jouw bedrijf, waarbij je rekening houdt met de fiscale en juridische implicaties.
Bekendheid opbouwen
Om te groeien, is het doorgaans noodzakelijk om bekendheid op te bouwen met je bedrijf. Dit kost tijd en moeite. Bouw een netwerk op, met andere ondernemers en meer relevante contacten. Hoe groter je netwerk is, hoe meer je bedrijf kan groeien. Ook marketing is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Start eerst met het opstellen van een merkidentiteit en marketingstrategie, waarna je deze uit aan de buitenwereld. Van online tot offline marketing: je kunt op uiteenlopende manieren zichtbaar zijn.
Personeel aannemen
Als mkb’er heb je personeel in dienst. Stel vast welke werknemers je nodig hebt: van klantenservicemedewerkers tot verkoopmedewerkers, om maar een aantal voorbeelden te noemen. Dit is uiteraard sterk afhankelijk van de branche waarin je opereert. Bepaal ook welke kwaliteiten een vereiste zijn, van opleiding tot ervaring. Of vind je het juist vooral belangrijk dat er een goede klik is, voor het teamgevoel binnen je bedrijf? Voer sollicitatiegesprekken met aandacht, of wijs iemand anders aan binnen de organisatie die dit proces oppakt.
Van financiële administratie organiseren tot personeel aannemen, neem overal de tijd voor – of besteed de werkzaamheden uit. Zo lukt het om een succesvol bedrijf op te richten.