Home » Ondernemersnieuws » detailhandel » Mega omzet op Black Friday

Mega omzet op Black Friday

In Amerika, waar Black Friday is ontstaan, zorgt deze vrijdag in november altijd voor een mega omzet. Sommige retailers verdienen zelfs meer op Black Friday dan op iedere andere dag van het jaar. Nu dit koopjesfenomeen ook in ons land steeds meer voet aan de grond krijgt, is het voor adverteerders en winkeliers niet onverstandig om eens goed te onderzoeken wat Black Friday in Nederland voor hen kan betekenen. Als ondernemer wil je toch niet aan de zijlijn staan op de drukste vrijdag van het jaar?

Wat gaat in de aanbieding?
Beelden van Black Friday doen ons denken aan de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf, die tot 2016 een enorm succes waren. Het idee erachter was eens per jaar luxegoederen, merkkleding, elektronica en andere dure artikelen te verkopen tegen stuntprijzen, zodat de torenhoge bezoekersaantallen in de winkel ook verleid werden tot het aanschaffen van overtollige voorraad. Dit concept werkte zo goed, doordat er een interessante mengeling van buitenkansjes en leuke hebbedingetjes was. Ditzelfde geldt voor Black Friday. Een mix van nieuwe items en oude voorraad is daarom zeker aan te bevelen.

De voordelen van Black Friday
Door goed na te denken over het aangeboden assortiment, kun je met Black Friday niet alleen een geweldige omzet scoren, maar ook zonder al te veel moeite van oude collecties afkomen. Het opslaan van goederen kost immers niet alleen ruimte, maar ook geld. Tegelijkertijd trek je door aantrekkelijke aanbiedingen nieuwe klanten aan. Mensen die eerder nooit in jouw winkel kwamen, maar nu getriggerd worden door de kortingen en toch eens komen kijken. Zo creëer je een win-win situatie voor beide partijen. Overigens kun je door slim inkopen nog steeds een acceptabele marge houden op de actieproducten. Het is dus verstandig om ruim op tijd met de voorbereidingen voor Black Friday te beginnen.

Hoe adverteer je dat je meedoet?
Er zijn diverse websites over Black Friday in Nederland waarop je kunt adverteren dat je meedoet. Via links kunnen bezoekers direct doorgaan naar jouw website en de aanbiedingen zien, waarmee jij je op Black Friday profileert. Vaste klanten kun je via een nieuwsbrief op de hoogte houden en eventueel zelfs extra korting aanbieden op vertoon van een klantenpas of voucher. Zelfs als je je marketingbudget binnen de perken wilt houden, lift je zonder moeite mee op de bekendheid van Black Friday en de winkeliers om je heen.