Home » Ondernemersnieuws » personeelszaken » Heb je medewerkers? Zo hou je ze tevreden.

Heb je medewerkers? Zo hou je ze tevreden.

Geplaatst in: personeelszaken

Oxford Economics heeft onderzocht wat de behoeften van werknemers zijn ten aanzien van de kantooromgeving en naar wat managers moeten doen om de hoogst mogelijke werknemerstevredenheid en productiviteit te realiseren. Managers? Nou ja, daar doen ondernemers natuurlijk niet aan, maar goed.

Oxford Economics interviewde meer dan 1200 senior executives (oude bazen en loonslaven) en medewerkers (alleen maar loonslaven) uit verschillende branches en met verschillende functies. De geïnterviewden zijn afkomstig uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen, de Verenigde Staten, Canada, India, China en Australië. Het onderzoek omvatte ook interviews met executives die stappen ondernemen om met uitdagingen om te gaan op het gebied van productiviteit en samenwerken in open kantooromgevingen.

Nou ja, over naar de resultaten dan maar:

  • Werknemers willen gewoon hun werken kunnen doen. De mogelijkheid om zich zonder onderbreking te kunnen focussen op het werk is de belangrijkste prioriteit bij kantoorontwerp. Minder belangrijk zijn voorzieningen zoals gratis eten.
  • Technologie-integratie is nog in ontwikkeling. Van werknemers wordt verwacht dat ze altijd in verbinding staan met het kantoor, maar slechts 40 procent zegt dat de apparaten die ze thuis gebruiken probleemloos integreren met de apparaten op het werk.
  • Altijd verbonden zijn, veroorzaakt dwangmatig gedrag, en kan leiden tot een burn-out. Meer dan eenderde van de medewerkers zegt dat ze technische apparaten voornamelijk gebruiken uit gewoonte of als dwanghandeling, uit angst om achter te blijven of door sociale druk.
  • Managers zien de problemen niet. Bijna tweederde van de leidinggevenden zegt dat medewerkers uitgerust zijn met de tools die ze nodig hebben om met de afleidingen op het werk om te gaan; minder dan de helft van de medewerkers is het daarmee eens.

“Geluid en afleiding hebben een grote invloed op de productiviteit,” aldus Edward Cone, Deputy Director of Thought Leadership en Technology Practice Lead bij Oxford Economics. “Dit zijn kwesties die bedrijven kunnen oplossen, maar ze moeten eerst het probleem erkennen.”

Het rapport bevat de volgende aanbevelingen voor werkgevers om hun werknemers te helpen productiever te kunnen werken, iets wat werknemers volgens het rapport willen:

  • Ga in gesprek met medewerkers en achterhaal wat wel en niet werkt. Wat moet er aan het kantoorontwerp veranderd worden, wat is er nodig om op afstand te werken en met welke technologieën.
  • Zorg dat alle werknemers beschikken over de instrumenten en apparatuur die nodig zijn om vanaf elke locatie te werken.
  • Geef werknemers de tijd, ruimte en middelen die nodig zijn om geconcentreerd werk te kunnen verrichten.
  • Moedig iedereen aan om na kantoortijd de werkactiviteiten te stoppen om een betere werk-privébalans te vinden.