Als zzp’er is effectieve marketing en een sterke merk- of bedrijfsidentiteit essentieel om zichtbaar te worden, vertrouwen op te bouwen en klanten aan te trekken. Maar in de meeste gevallen kun je je geen PR- of reclamebureau veroorloven om dat voor je te regelen. Veel te kostbaar. Maar gelukkig heb je geen groot budget nodig om een goede basis te leggen. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind. Hier vind je een aantal praktische tips om je marketing en branding strategisch aan te pakken. Bij deze 5 acties die je direct kunt aanpakken.
1. Bepaal je doelgroep
Voordat je aan marketing begint, is het belangrijk te weten wie je ideale klant is. Maak een profiel van je doelgroep, met leeftijd, geslacht, locatie, interesses, behoefte aan jouw product/dienst. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe gerichter je communicatie. Maak zo’n profiel daarom zo levendig mogelijk, als ware het een goede bekende van je. Zoiets wordt een persona genoemd, google er maar eens op als je er niet goed uitkomt.
2. Ontwikkel je unieke waardepropositie
Wat onderscheidt jou van anderen? Waarom zouden klanten voor jou kiezen? Formuleer een heldere boodschap die jouw kracht en meerwaarde duidelijk maakt. Kijk ook eens hoe anderen dat doen. Sommige winkels mikken uitsluitend op prijs, andere op exclusieve ontwerpen. Er zijn restaurants die kinderen verwelkomen, andere die liever alleen volwassenen ontvangen. Nou ja, en zo voort dus. Bepaal welke plek in de markt jij wilt innemen.
3. Creëer een consistente merkidentiteit
Kijk of je geld kunt reserveren voor de ontwikkeling van een huisstijl, daar heb je voor altijd plezier van. Het kan ook wel via wat gespecialiseerde websites en met AI kom je een eind, maar vooralsnog zijn die ontwerpen nog van B- of C-niveau. Daar krijg je spijt van.
Bedenk dat voor tekst eigenlijk hetzelfde geldt. Wat wordt jouw tone-of-voice? Ga je schrijven zoals Instagram-meisjes praten, of hou je het liever bij standaard Nederlands? Maak wat proefteksten en laat ze door anderen (uit je doelgroep) lezen en beoordelen.
4. Zorg voor een professionele online aanwezigheid
Online is zeker niet zaligmakend, maar als je veel zelf kunt doen, is het wel ideaal om tegen weinig kosten (relatief) veel bekendheid op te bouwen. Zorg dus voor:
Een goede website. Die hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar moet er wel professioneel uitzien. Het moet iets vertellen over je diensten/producten en – niet onbelangrijk – duidelijke contactgegevens bevatten. Denk eraan dat je site de helft van de tijd op een mobieltje wordt bekeken!
Social media: Kijk eens wat de concurrentie doet en kies één of hooguit twee kanalen die passen bij jou en je doelgroep. De bedoeling is dat je hier regelmatig op gaat posten, vandaar die max. 2 kanalen. Want het is met social media makkelijk om te beginnen, moeilijk om vol te houden.
Google Mijn Bedrijf: registreer je zodra je website online is, da’s onmisbaar voor je lokale vindbaarheid.
5. Contentmarketing
Als je een website en social media gereed hebt, is het tijd om berichten, filmpjes en foto’s te plaatsen. Dat heet tegenwoordig ook wel contentmarketing, maar dat valt onder de categorie bullshitwoorden. Gewoon berichtjes maken, verhaaltjes vertellen, is net zo duidelijk. Het is verstandig om die dingen voor langere tijd te plannen en ook te bepalen wat je precies gaat doen. Ga je feitelijke, informerende posts maken, hou je wekelijks een gekke modeshow, of film je de kok bij het werk op het moment dat hij optimaal gestresst is? Nou ja, bijvoorbeeld. Je moet je publiek weten te boeien en je moet je onderscheiden van je concurrentie. Daar zijn online erg goede voorbeelden van te vinden. Doe ze niet 1-op-1 na maar laat je gerust inspireren.
Tot slot: belangrijk is dat je consistent en authentiek bent en je je focust op je doelgroep. Met een duidelijke boodschap en een professionele presentatie bouw je een sterk merk dat klanten aantrekt én bindt.