Altijd al zelfstandig willen ondernemen, maar nooit goed geweten waar jouw passie ligt? Een maaltijdservice wordt steeds vaker gezien als de ultieme vorm van zelfstandig ondernemerschap. Het geeft je ontzettend veel vrijheid, biedt een gevarieerde werkomgeving en taakomschrijving, en geeft je meer dan genoeg (eigen) verantwoording en doorgroeimogelijkheden. Maar iedere ondernemer moet natuurlijk ergens beginnen, dus waar start je nu met je nieuwe maaltijdservice? Met deze handige tips begin jij jouw ondernemerschap goed.
- Het juiste vervoer
Misschien wel de meest belangrijke tip die we kunnen geven: lease een bezorgscooter of bestelauto! Zonder het juiste vervoer kom je natuurlijk nergens. Mocht je toevallig al vervoer hebben staan, helemaal prima natuurlijk. Maar wanneer je nog op zoek bent naar het juiste vervoer, is leasen een van de meest voordelige mogelijkheden. Zeker wanneer je in de opstartfase van je onderneming zit. Daarnaast is de zakelijke lease ook nog eens extra voordelig bij de belasting: dubbel voordeel dus! - Een onderscheidende menukaart
Je kan net als tientallen anderen wel hamburgers en patat aanbieden als onderdeel van je service, maar hiermee onderscheid je jezelf niet direct van je concurrenten. Juist een opvallende, unieke en onderscheidende menukaart kan potentiële klanten het besluit laten nemen om bij jouw maaltijdservice te bestellen; en niet bij die van de buurman. - Goed concurrentieonderzoek
Wat je precies op je menukaart moet zetten, leer je na een goed concurrentieonderzoek. Trek dit concurrentieonderzoek zo breed mogelijk; onderzoek niet alleen andere maaltijdservices, maar ook restaurants en cafetaria. Ook dit zijn indirecte concurrenten! Een goed concurrentieonderzoek zorgt er uiteindelijk voor dat jij precies weet welke stappen je moet ondernemen om potentiële klanten voor jouw service te laten kiezen. - Een strak marketingplan
Aan de hand van de resultaten van dit concurrentieonderzoek ga je aan de slag met je marketingplan. De kans is groot dat jouw concurrenten ergens een ‘gat’ in de markt voor je open hebben gelaten. Dit gat is jouw kans van slagen. Onderzoek welke doelgroep zich hier bevindt, en op welke manier (en welke locatie) je deze doelgroep het beste kunt bereiken met je promotiemiddelen. - Investering in promotiemiddelen
Thuisblijvende moeders zullen bijvoorbeeld eerder in de supermarkt te vinden zijn dan andere doelgroepen. Is deze groep jouw doelgroep, dan plaats jij jouw promotiemiddelen natuurlijk in de supermarkt. Denk bij promotiemiddelen aan traditionele uitingen zoals posters, flyers en brochures, maar ook aan de online uitingen zoals je website, social media pagina’s, social media oproepen en eventuele e-mail marketing tools. Het complete pakketje vergroot je kans van slagen!