Home » Ondernemersnieuws » websites » ​Linkbuilding zelf doen of uitbesteden?

​Linkbuilding zelf doen of uitbesteden?

Geplaatst in: websites, webwinkel

Ben je de trotse eigenaar van een eigen website? Dan wil je hier natuurlijk ook zoveel mogelijk bezoekers op ontvangen. Zeker als je producten of diensten aanprijst. Hoe meer mensen op je website eindigen, hoe groter de kans dat zij hier ook daadwerkelijk gebruik van zullen maken. Als ondernemer kan je dan ook niet achterblijven in de digitale wereld. Hier is de grootste doelgroep actief. Helaas is enkel het bouwen van een mooie en kwalitatieve website meestal niet voldoende om de vindbaarheid te verbeteren. Wees je ervan bewust dat er héél veel goede websites zijn.

Mensen maken doorgaans gebruik van zoekmachines om hun zoekvraag te beantwoorden en het is aan jou de taak om hoog te scoren op relevante zoekopdrachten. Dit is de snelste manier om meer bezoekers en potentiële klanten aan te trekken. Dit kun je bereiken door het toepassen van linkbuilding. Linkbuilding kun je voor een deel zelf voor eigen rekening houden, maar je zult waarschijnlijk ook merken dat linkbuilding uitbesteden meestal verstandiger is.

Wat is linkbuilding?

Heel simpel gezegd is linkbuilding het verzamelen van kwalitatieve en relevante backlinks. Backlinks zijn links die op andere websites staan en die verwijzen naar pagina’s binnen jouw site. Deze links zijn voor Google erg belangrijk. Zij moeten immers met enkele factoren rekening houden om de kwaliteit van een website te bepalen. Over het algemeen geldt dat hoe meer er over iets wordt gesproken, hoe interessanter dit is. Dat geldt ook voor websites. Als er veel verwijzingen naar een website is, betekent dit dat hier ook iets interessants te vinden is. Dat deze kwalitatief is. Zo beredeneren de Google robots. Zeker wanneer deze links ook nog eens van websites met een hoge autoriteitspositie afkomstig zijn. Denk bijvoorbeeld aan nieuwswebsites. Dergelijke links kunnen jouw positie binnen de ranking plotseling omhoog doen schieten.

Dit klinkt misschien erg eenvoudig. Je vraagt ‘gewoon’ aan een andere website-eigenaar of zij een link naar jouw pagina plaatsen. Zo simpel is het echter niet. Door de jaren heen zijn er heel veel website-eigenaren geweest die op deze manier snel hun positie probeerden te verbeteren. Dit zorgde er echter voor dat er soms veel minder kwalitatieve websites bovenaan de zoekresultaten terechtkwamen. Dat is niet goed voor de reputatie van Google en hier hebben de bots dus al snel een stokje voor gestoken. Het algoritme weet nu dergelijke foutieve manieren van linkbuilding er haarfijn tussenuit te pikken. Hebben ze het idee dat er op onrechtmatige wijze links zijn verkregen? Dan kan hier een zogenaamde Google Penalty op komen te staan.

Kan ik het ook zelf doen?

De complexiteit van linkbuilding liegt er niet om. Het is erg belangrijk dat er op natuurlijke wijze veel kwalitatieve links worden verzameld. Je wil geen fouten maken. Dit kan de reputatie en vindbaarheid van je site voor eeuwig schaden. Dus ja, je zou dingen zelf kunnen doen door bijvoorbeeld kwalitatieve content op de site te plaatsen en daarmee te hopen dat sites deze oppakken. Voor al het andere is linkbuilding uitbesteden een goede keus. Juist omdat je deze specialistische hulp echt nodig gaat hebben.

Er zijn verschillende online marketingbureaus zoals Digital Newsgroup die veel ervaring hebben met het verzamelen van kwalitatieve links. Zij maken samen met jou een plan hoe je een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel kunt genieten.