» » » Linkbuilding anno 2019, werkt het nog?

Linkbuilding anno 2019, werkt het nog?

Geplaatst in: algemeen | 0

Met PageRank heeft Google zoeken op het internet voorgoed veranderd. Hoewel Microsoft graag ‘bingen’ als werkwoord zou introduceren, houden we het toch bij ‘googlen’. Het zoekalgoritme van Google is de laatste jaren regelmatig aangepast en verbeterd om zoekresultaten meer relevant te maken, en om ‘Black Hat’ SEO terug te dringen. Met de opkomst van het zelflerende systeem RankBrain rijst de vraag of SEO optimalisatie anno 2019 nog wel zin heeft. En of linkbuilding uitbesteden überhaupt nog voordeel oplevert. Wat is de toegevoegde waarde van een SEO expert, en kunnen we in 2019 linkbuilding gedag zeggen?

SEO optimalisatie in 2019

Zoekmachine optimalisatie of zoekmachine manipulatie, de grens tussen White Hat SEO en Black Hat SEO bevindt zich in een grijs gebied. Wanneer Google een nieuwe update in het zoekalgoritme uitrolt zoals Panda of Penguin, heeft dat een grote impact op de zoekresultaten. Optimalisatie praktijken die eerst heel nuttig waren om hoger te scoren in Google, worden plotseling bestraft met een veel lagere ranking of zelfs een penalty. Het is voor de SEO consultant ook een race om bij te blijven. Sterker nog; met de verfijning van het zoekalgoritme rijst de vraag of een SEO expert inhuren en linkbuilding uitbesteden nog wel nut heeft. Hier zijn enkele trends die zich in 2019 zullen voortzetten:

1. Kunstmatige intelligentie rukt op

Er zijn pakweg 200 criteria die meetellen in de Google ranking, waarvan de meeste meetpunten niet officieel bekend zijn gemaakt. Uiteraard weet een doorgewinterde SEO consultant vrij goed welke van deze meetpunten de grootste impact hebben voor de klant, toch is er geen zekerheid van slagen. Met name de introductie van RankBrain in 2015 heeft voor een verschuiving gezorgd. Kunstmatige intelligentie leert continu bij, dit ‘brein’ laat zich niet meer manipuleren met rigide trucs om hoger te scoren. Op dit moment is de invloed van Artificial Intelligence nog beperkt tot unieke zoekopdrachten, dit is wel een trend die zeker zal doorzetten.

2. Mobile first zet door

Een andere belangrijke factor in het succes van websites is de focus op mobiele sites. Voorheen mocht je van geluk spreken als een website naast de desktop versie ook een mobiele versie had, anno 2019 kun je stellen dat een mobiele versie voorrang heeft op een mogelijke desktop versie. Houd er bij SEO optimalisatie ook rekening mee dat zoeken met spraak steeds meer gebruikt wordt. Ook hier spelen mobiele apparaten en slimme luidsprekers een rol, in combinatie met betere spraakherkenning en wederom kunstmatige intelligentie.

3. Links moeten verdiend worden

Linkbuilding blijft voorlopig nog een belangrijke factor in de ranking van pagina’s, de manier waarop backlinks en interne links gebruikt worden zal wel evolueren. Bij betaalde content is de Nofollow tag standaard, links naar jouw website moet je immers verdienen. Toch kunnen betaalde links wel degelijk impact hebben. Enerzijds omdat er een deel van de lezers op de link klikt en daarmee invloed uitoefent op het bezoekersaantal, en anderzijds omdat andere pagina’s weer kunnen linken naar de betaalde content. Het is daarbij wel een voorwaarde dat gesponsorde content kwalitatief echt iets te bieden heeft.

Dofollow of Nofollow links gebruiken?

Om spam links te voorkomen heeft Google de Nofollow tag geïntroduceerd. Fora en gebruikersreacties worden doorgaans standaard al voorzien van Nofollow links. Hoewel de waarde van een Nofollow link in theorie niet interessant lijkt te zijn voor zoekmachine optimalisatie, wijst de praktijk anders uit. Ten eerste is er het extra aantal bezoekers dat een goed geplaatste link kan veroorzaken, daarnaast hebben diverse SEO experts ontdekt dat ‘niet volgen’ toch nét iets anders betekent dan ‘niet gebruiken’ bij de ranking van zoekresultaten.

Keyword spamming werkt averechts

De tijd van populaire keywords over de pagina heen spugen is allang verleden tijd, zonder een zekere mate van kwaliteit word je genadeloos afgestraft. Dat maakt het lastiger voor de gretige Search Engine Hacker, maar eigenlijk is het een verademing voor een SEO expert die zich veel liever bezighoudt met kwaliteit, en graag een meerwaarde biedt aan de klant. Als een website of een webpagina inhoudelijk goed in elkaar steekt, zal deze pagina (bijna) vanzelf in ranking stijgen. En zo hoort het ook, niemand zit te wachten op een spam pagina bovenaan in de zoekresultaten.

Waarom zou je linkbuilding in 2019 uitbesteden?

Ook in 2019 blijven links belangrijk. Niet alleen voor de ranking in Google, maar ook voor het trekken van bezoekers. Hoewel er soms gedacht wordt dat een SEO expert zich alleen bezighoudt met meta data, keywords en backlinks, is een SEO consultant meer dan een persoon waaraan je de linkbuilding kunt uitbesteden. Het is wel een feit dat SEO optimalisatie zich steeds meer zal gaan richten op ‘echte’ mensen, en steeds minder op het algoritme achter de zoekmachine. En eigenlijk is dat alleen maar een goede ontwikkeling.

Deel dit artikel: