Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Lichte omzetgroei in non-food

Lichte omzetgroei in non-food

Geplaatst in: algemeen

De omzet van alle non-food markten bij elkaar opgeteld laat in het laatste kwartaal van 2015 een omzetstijging zien van 1%. De verschillen tussen onderliggende markten is groot. De markten die zorgen voor een omzetstijging zijn: entertainment (+10%), telecom (+10%) en doe-het-zelf (+6%). Ook de markten boeken en klein- en groot huishoudelijke apparaten laten een groei zien. Markten die een dalende omzet tonen zijn: fietsen, mode, IT, consumentenelektronica en foto. Dit blijkt uit de kwartaalrapportage van GfK Retail Reports.

Entertainment: groei video on demand en muziekstreaming
Het laatste kwartaal van 2015 is de entertainmentmarkt geëindigd met een flinke omzetstijging van +10%. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de niet te stuiten opmars van digitale abonnementsvormen en Gaming Consoles. Het aantal gebruikers van video on demand neemt significant toe. 40% van de internetgebruikers 13+ geeft aan één of meerdere diensten te gebruiken. Voornamelijk Netflix is verantwoordelijk voor deze groei en stijgt door naar 58%.

Het aantal streaming muziekgebruikers stijgt eveneens onverminderd door. Inmiddels gebruikt 38% van het aantal internetgebruikers (13+) een muziekstreaming dienst. Napster treedt toe op de markt (3%) en 9% gebruikt inmiddels Apple Music. Spotify blijft met 86% met afstand de grootste.

Bij home consoles is de omzetgroei op 25% uitgekomen door het succes van de PS4. Ook de games voor PS4 zorgen voor meer dan de helft van de omzet. Meest populaire games zijn Fifa, Call of Duty en GTA.

Telecom Q4 2015: headsetsmarkt explodeert
De positieve ontwikkelingen binnen de telecommarkt blijven zich in het vierde kwartaal van 2015 voortzetten met een afzetgroei van 6% in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. De segmenten die het best presteren zijn wearables en mobiele accessoires. Over heel 2015 groeit de omzet van mobiele accessoires met een indrukwekkende 24% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral headsets presteren sterk aan het eind van het jaar en zorgen voor 40% van de totale omzet in de maand december. Dit wordt mede veroorzaakt door een hoge gemiddelde prijs. Op jaarbasis blijven hoesjes de belangrijkste groep. Ook zijn er positieve ontwikkelingen te zien binnen ‘wearables’. Smartwatches en Fitness trackers groeien respectievelijk met 121% en 161%.

Doe-het-zelf: voor het derde kwartaal op rij groei
Met een plus van 6% haakt Doe-Het-Zelf aan bij de positieve ontwikkelingen in de (ver)huizenmarkt. Binnen de bouwmarkten laten de groepen ‘hout- en plaatmateriaal’, ‘deuren en kozijnen’, ‘bouwmaterialen’ en ‘elektra’ op jaarbasis een stevige groei zien van rond de 5%. Naast ‘tuin’, met een bescheiden 2% groei, zien we een aanhoudende groei in de groep ‘gereedschap’. Een groep die, qua aard en karakter zich goed leent voor online verkoop maar het in de traditionele bouwmarkten ook uitermate goed blijft doen met een groei van tegen de 7%.

Overige groeimarkten: boeken en klein- en groot huishoudelijk
Het herstel van de (papieren) boekenmarkt zet zich voort, de omzet stijgt met een kleine 5%. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door zeer succesvolle weken tijdens de feestperiode.

Ook de omzet voor klein- en groot huishoudelijke apparaten laat opnieuw een groei zien, respectievelijk een kleine 5% en 4%. Binnen klein huishoudelijke apparaten laten persoonlijke verzorgingsproducten zoals scheerapparaten, elektrische tandenborstels en bloeddrukmeters de grootste omzetgroei zien (+6%). Binnen groot huishoudelijke apparaten stijgt de omzet van droogtrommels met bijna 6% door met name het succes van de verkoop van betere warmtepomp drogers. Ook kookplaten en ovens laten dubbele groei cijfers zien.

Dalende markten: fietsen, IT, consumentenelektronica, mode en foto
Niet alle markten vertonen in het vierde kwartaal een omzetgroei. De markt voor fietsen (-20%), IT (-6,4%), consumentenelektronica (-2,6%), mode (-2,6%), en foto (-1,6%) staan onder druk.

Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.


 

Foto-credits: By Original uploader was Geographer at en.wikipedia – Transferred from en.wikipedia; transfered to Commons by User:Admrboltz using CommonsHelper., CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4261716