Beurzen zijn altijd een effectieve manier om je bedrijf te promoten, aangezien je hier in een keer met een groot aantal mensen uit je doelgroep in contact kunt komen. Dit in tegenstelling tot reclame maken via een massamedium en hopen dat een klein gedeelte van de mensen tot je doelgroep behoort. Maar hoe zorg je nu dat je opvalt tussen al die andere bedrijven op de beurs? Een aantrekkelijke stand is belangrijk, het actief benaderen van mensen ook. Maar wat echt altijd mensen naar je stand trekt? Leuke giveaways! Hieronder vijf leuke voorbeelden.
Gezonde giveaways
Heeft je bedrijf met gezondheid of verse voeding te maken, dan zijn bedrukt fruit of groenten met een bedrukking wel een erg unieke giveaway. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor appels, paprika’s of komkommers, de inkt is uiteraard volkomen veilig om te eten.
Giveaways die zorgen voor gratis reclame
Wanneer is een giveaway extra succesvol? Als deze niet alleen door de aanwezigen op de beurs wordt gezien, maar daarna verspreid wordt om de aandacht te trekken van nog meer geïnteresseerden. Een goed voorbeeld hiervan is een sticker? Laat hippe stickers drukken met je logo of een opvallende afbeelding, en mensen zullen vanzelf door de verspreiding bijdragen aan een grotere naamsbekendheid van je bedrijf.
Praktische giveaways
Een ander belangrijk aspect aan een succesvolle giveaway kan zijn dat deze praktisch is waardoor mensen het echt gaan gebruiken en niet bij thuiskomst (of eerder al) in de prullenbak gooien. Een goed voorbeeld is een accessoire voor iets dat iedereen tegenwoordig heeft: een smartphone. Denk hierbij maar eens aan een waterdichte beschermhoes of powerbank.
Duurzame giveaways
Duurzaamheid speelt in steeds meer organisaties een grote rol, en dus ook bij de promotieartikelen of giveaways. In plaats van iets van plastic of iets dat slechts een keer gebruikt wordt te laten bedrukken, is bijvoorbeeld een katoenen tas een veel beter idee. Mensen sparen zo plastic tasjes uit, en zorgen ook op deze manier weer voor gratis marketing.
Een groene giveaway (letterlijk)
Een andere populaire trend de afgelopen tijd die meelift op duurzaamheid is het thema ‘groen’. Om letterlijk in te springen op dit thema kun je bijvoorbeeld een zakje met bloem-, kruiden- of groentezaden in een klein opkweekpotje met logo aan klanten weggeven. Mocht de persoon in kwestie er zelf niet veel mee doen, dan geeft hij of zij het potje waarschijnlijk wel aan iemand anders zodat het toch ‘in het zicht’ blijft.
Houd in gedachten dat een giveaway altijd moet passen bij je doelgroep en het onderwerp van de beurs.