» » » Klanten die niet betalen: 5 tips

Klanten die niet betalen: 5 tips

Geplaatst in: administratie | 0

Hoewel de economie op volle toeren draait, heeft vrijwel iedereen nog een aantal klanten die niet betalen. Dit kan om de meest uiteenlopende redenen zijn, maar het kost veel tijd en energie om je geld binnen te halen. Hoewel je niet kunt voorkomen dat er slecht betalende klanten zijn, kun je wel een aantal dingen doen om te zorgen dat het niet vervelend wordt. In dit artikel geven we je vijf tips.

Tip 1: Zorg voor een duidelijke factuur

Een factuur bevat alle informatie die de klant nodig heeft om te betalen. Daarom is het van groot belang dat de factuur geen reden geeft om niet te betalen. Een aantal zaken moeten goed duidelijk zijn, namelijk het bedrag, rekeningnummer, uiterste betaaldatum, betaalreferentie en uiteraard wat de geleverde dienst of product is. Zet je uiterste betaaldatum duidelijk op de factuur en zorg dat het bedrag en de betaalreferentie in één oogopslag te zien zijn.

Tip 2: Klanten die niet betalen direct benaderen

Als een factuur na de uiterste betaaldatum, niet is betaald, neem dan snel contact op met de klant. Dit heeft meerdere redenen, ten eerste omdat het onderwerp van de factuur recent is geleverd. Dan kan zowel de klant als jijzelf, zich beter herinneren wat er precies is geleverd. Ten tweede zorg je met snel contact dat een eventuele discussie vroeg wordt gestart. Vaak als klanten een reden hebben om niet te betalen, wachten ze tot jij contact opneemt. Zit er daarom zelf steeds bovenop. Ten derde kan het ook zijn dat de klant simpelweg is vergeten te betalen en dat direct doet als jij contact opneemt. Wacht je te lang, dan ben je zelf waarschijnlijk gefrustreerd om niets.

Tip 3: Sluit snel een deal

Er zijn allerlei redenen voor klanten om niet te betalen. Of ze nu wel of niet gerechtigd zijn, er kan meer achter zitten dan je weet. Er zijn situaties waarbij klanten een cashflow-probleem hebben en een uitgestelde betaling hun uit de brand helpt. Of een bedrijf zit even krap en moet keihard werken voor iedere winst, maar ze worden achtervolgd door pech. Als je het zelf goed hebt, kun je ongetwijfeld een deal maken. Al is het maar een eenmalige korting, uitgestelde betaling of betalen in termijnen.

Tip 4: Denk positief en werk samen met de klant

Er kan een moment komen dat je er met de klant niet uit komt. Blijf dan professioneel en schakel een bedrijf zoals Huyer Deurwaarder en Incasso in. Informeer vooraf de klant dat je die stap gaat zetten. Geef daarbij aan dat je wilt voorkomen dat het vervelend wordt en dat je het netjes wilt afhandelen. Vaak voel je wel aan of een klant ter goeder trouw is of niet. Werk daarom samen met de klant aan een oplossing. Lukt dat niet, wees dan ook eerlijk als je het bij een incassobedrijf neerlegt.

Tip 5: Een deurwaarder helpt

Veel mensen denken bij een deurwaarder aan iemand die slecht nieuws brengt. Of zelfs mensen uit huis plaatst. Maar dit is helemaal niet waarom er deurwaarders zijn. In een betalingsconflict staan klant en leverancier tegenover elkaar. Een deurwaarder is dan de bemiddelende partij die niet is beïnvloedt door ervaringen uit het verleden. Voor zowel de klant als leverancier is het positief dat een onafhankelijke partij onderhandeld en het afrondt. Dan kunnen beide in een later stadium gewoon weer zaken doen.

Het niet betalen van klanten is meestal niet bedoeld om je te benadelen. Zorg daarom voor een duidelijke factuur, reageer direct na een verlopen betalingstermijn. En denk ook constructief mee met de klant.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *