Wanneer je eigen administratie bij moet houden wil je over de juiste programma’s beschikken. Dit scheelt een heel hoop werk. Het vinden van een geschikt programma wat je op de juiste manier kan helpen is daarom gerust iets waar je veel tijd in mag steken. Want als dit niet lukt zal het naar verloop van tijd averechts werken. Let daarom op de volgende dingen bij het uitzoeken van een goed boekhoudprogramma:
Doe navraag naar een geschikt programma
Voordat je een geschikt boekhoudprogramma uitkiest is het goed om informatie in te winnen. Vraag bijvoorbeeld aan een accountant met welke software deze te werk gaat. Daarnaast wil het ook per branche nog wel eens verschillen welk soort programma al dan niet geschikt is. Het juiste programma zal niet alleen beter passen bij wat je nodig hebt, het kan ook veel kosten besparen. Net als met het werk zelf is het fijn om zo efficiënt mogelijk te kunnen boekhouden. Daarmee is het vinden van de juiste applicatie natuurlijk een win-win situatie.
Kijk wat je zelf al weet van boekhouden
Mocht je zelf al de nodige ervaring hebben met boekhouden, Excel en andere soorten administratie, dan kun je waarschijnlijk voor een wat geavanceerder programma gaan. Wanneer je echter totaal geen ervaring hebt is het makkelijker om wat simpeler te beginnen met een eenvoudig boekhoudprogramma. Natuurlijk kun je altijd nog hulp inschakelen van een accountant die er alles vanaf weet. Er zijn ook altijd mogelijkheden genoeg om door te leren. Met het volgen van cursussen en trainingen kun je al een heel stuk verder komen.
Kies het juiste moment om over te stappen
Als het moment een keer aanbreekt om over te stappen op andere software, kies dit dan goed uit. Bijvoorbeeld wanneer een fiscaal jaar erop zit. Dit zal bij de aangifte een heel stuk extra werk schelen. Zo kun je met een schone lei weer aan een nieuw jaar qua boekhouding beginnen.
Ga je voor digitaal of op papier?
Het is steeds gebruikelijker dat alles, of bijna alles, digitaal gaat. Het voordeel hiervan is dat je geen mappen vol papier meer overal hebt en eenvoudiger bij al je formulieren kan. Wanneer je alles digitaal opslaat zal dat overzichtelijker zijn met als gevolg dat je overal veel makkelijker bij kunt. Toch is het altijd handig om ervoor te zorgen dat je een goede backup hebt van al je documenten. Je moet er natuurlijk niet aan denken dat er een keer iets gebeurd waardoor al je papieren kwijt raken, zoals een diefstal of brand. Dit geldt net zo goed als je alles via de digitale weg doet.
Denk aan de toekomst
Ben je van plan om als onderneming nog veel verder te groeien? Dan is het goed hier bij de keuze voor een administratie tool rekening mee te houden. Als de kans bestaat dat je binnen enkele jaren vele malen gegroeid bent, moet je wel een programma hebben wat hier qua capaciteit bij past. Sommige varianten zijn niet gewend om te werken voor grote ondernemingen. Daarom kan het zijn dat dit tekort komt. Hierdoor moet je of naar verloop van tijd overstappen of kiezen voor een programma waarbij je hier al rekening mee houdt.