Home » Ondernemersnieuws » huisvesting » Kantoorruimte huren? Dit komt er allemaal bij kijken

Kantoorruimte huren? Dit komt er allemaal bij kijken

Geplaatst in: huisvesting

Sinds de economie weer groeit zijn er veel nieuwe ondernemers die een bedrijf willen starten. Zelfs tijdens de corona pandemie komen er veel start-ups bij. Veel van deze nieuwe bedrijven willen een kantoorruimte huren. Voor startende bedrijven kan dit soms een intimiderende en overweldigende zoektocht zijn. In dit artikel bespreken we drie belangrijke onderdelen om rekening mee te houden tijdens het kiezen en benaderen van kantoorpanden.

Financieel

Een huurovereenkomst kan soms voor tientallen jaren geldig zijn. Het is dan ook raadzaam om zo goed mogelijk over de huurprijs van het pand te onderhandelen. Dit heeft namelijk nog lange tijd na de aankoop effect op je cijfers. Ook is het handig om een maximaal budget vast te stellen. Hierdoor maak je geen overhaaste beslissingen waar je later spijt van krijgt. Verder is het handig om goed te overleggen hoe en wanneer de betalingen plaatsvinden. Communicatie is alles!

Fiscaal

Als je een kantoorruimte huurt kun je met de huurbaas afspreken om er wel of geen BTW over te betalen. Er zijn enkele voordelen bij een btw-regeling. Zo hoeft de huurbaas minder huur aan je te vragen omdat de btw er niet los van afgetrokken hoeft te worden. Ook kan je zelf een gedeelte van het geld terugvragen bij de btw-aangifte. Voor ZZP-ers die hun woning gedeeltelijk als kantoorruimte gebruiken gelden fiscaal en juridisch andere regels.

Juridisch

Alle gebouwen worden binnen de wet onderverdeeld in woonruimte en niet-woonruimte. Het onderdeel niet-woonruimte wordt op zijn beurt weer opgedeeld in twee wetsartikelen. Artikel 7:290 BW en artikel 7:230a BW. De uitleg van deze wetsartikelen gaat het doel van dit artikel voorbij, maar het is zeker aan te raden om deze wetsartikelen zelf op te zoeken en er meer over te leren. Hierdoor wordt de keuze voor ondernemers makkelijker en kan je bijvoorbeeld kiezen voor een kantoorruimte Den Haag of ergens anders.

Al met al zijn er drie belangrijke dingen om rekening mee te houden bij het kiezen, huren of kopen van een kantoorpand. Let op financiële, fiscale en juridische aspecten. Probeer zo goed mogelijk over de prijs te onderhandelen van het pand. Bedenk hierbij vooraf een maximaal bedrag waar je tijdens onderhandelingen niet overheen gaat. Het is aan te raden om huur met btw te betalen. Uiteindelijk is dit de goedkoopste optie. Als laatste is het handig om zelf wetsartikel 7:290 BW en 7:230a door te nemen. Daarna ben je goed voorbereid voor het huren van een bedrijfsruimte.