Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » De juiste manier om zelf je eigen website te bouwen

De juiste manier om zelf je eigen website te bouwen

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

Als startende ondernemer kun je er niet meer onderuit: je hebt een website nodig. Online vindbaarheid is ontzettend belangrijk, en daarnaast ziet het er ook gewoon professioneel uit. Een website laat zien dat je serieus bezig bent met je bedrijf.

Al zouden we het nog zo graag willen, niet elke startende ondernemer heeft het budget om hiervoor een expert in te huren. Gelukkig kun je tegenwoordig ook zelf aan de slag, zonder dat je hier veel technische kennis voor hoeft te hebben. Maar waar begin je eigenlijk? Wij zetten de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij.

Het doel

Een van de belangrijkste dingen waar je je van bewust moet zijn is dat gebruikers sinds de komst van het internet veel ongeduldiger zijn geworden. We lezen niet meer, maar scannen tekst. Wil je informatie verschaffen, producten verkopen, vindbaar zijn voor je klanten of juist iets heel anders? Bedenk van te voren goed wat je met je website wil bereiken en zet dat voor jezelf op papier. Begin je eenmaal met het maken van je website, zorg er dan voor dat je (potentiële) klanten op de homepage meteen antwoord krijgen op hun meest brandende vraag, zo ben je ervan verzekerd dat mensen je website niet uit frustratie wegklikken.

Huisstijl, logo en lay-out

Een enorm belangrijk onderdeel van elk bedrijf. Zorg ervoor dat de tekst goed leesbaar is en meteen duidelijk wordt wat voor soort website je potentiële klanten bezoeken. Het is daarnaast ook van belang om een herkenbaar logo te hebben. Een gratis logo ontwerpen kan bijvoorbeeld met de online logo generator van GoSpaces. Met deze online tool kun je kiezen uit talloze lettertypes, icons en pictogrammen. Ook niet onbelangrijk: het logo is meteen gratis te downloaden.

Als bedrijf wil je herkenbaar zijn voor je klanten. Wees je er dus van bewust dat al je communicatiemiddelen dezelfde huisstijl uit moeten dragen. Je logo staat dus niet alleen op je website, maar bijvoorbeeld ook op Facebook en Twitter.

Optimaliseren voor mobiele apparaten

Steeds meer mensen gaan online via hun mobiele telefoon of tablet – inmiddels surft meer dan de helft van de Nederlanders op hun mobiele telefoon. Het is daarom belangrijk dat je website is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Doe je dit niet, dan loop je de kans om klanten mis te lopen. Een website die niet mobielvriendelijk is, laadt vaak langzamer en is moeilijker om te navigeren. Daarnaast straft ook Google je af als je niet mobiel vriendelijk bent, en eindig je op die manier lager in zoekresultaten.