Adverteer je via Google Ads en lopen de kosten voor jouw webshop behoorlijk op? Of wil je meer potentiële klanten bereiken zodra ze jouw product(soort) overwegen? Het biedt goede kansen voor SEO, waarmee jouw webshop hoger kan komen in Google.
Goed geschikt zijn bijvoorbeeld categorieteksten, bijvoorbeeld in combinatie met blogs. Maar, hoe lang moet zo’n categorietekst zijn en op welke manier maak je slim gebruik van blogs? Een SEO tekstschrijver kan het je helder uitleggen, zodat je er ook zelf mee aan de slag kunt.
SEO-teksten: is langer altijd beter?
Er bestaan twee kampen als het gaat om de ideale lengte van een tekst. Een copywriter zal je vertellen dat langere teksten het altijd beter doen, terwijl anderen je juist aangeven dat lange teksten online niet gelezen worden.
Het eerste is een generalisering die niet klopt, terwijl het tweede niet overeenkomt met de lengte van goed-scorende teksten uit de praktijk. Lange teksten (voor SEO) doen het gemiddeld genomen uitstekend. Ze gelden niet zelden als een uitstekend visitekaartje voor jouw bedrijf omdat je in een lang artikel goed de diepte in kunt. Ideaal om jouw expertise te tonen of een specifieke oplossing te presenteren.
The Fold
Toch is het niet altijd een goed idee om ellenlange artikelen te (laten) schrijven, zeker niet voor categoriepagina’s van jouw webshop. Het kan zijn dat je daarmee hoger in Google komt, maar dat hoeft niet het geval te zijn.
De lengte van een categorietekst kun je bepalen aan de hand van 3 belangrijke eigenschappen van de zoekterm waarvoor je de pagina optimaliseert:
- Het zoekvolume per maand
Hoe vaak wordt de zoekterm per maand gezocht? Een hoger zoekvolume verantwoordt een langere tekst, omdat je investeert in een groter potentieel aan nieuwe bezoekers. - De SEO moeilijkheidsscore
De score geeft aan hoeveel andere websites en webshops organisch proberen te scoren voor deze zoekterm. Een hogere moeilijkheidsscore vraagt om een langere tekst, waarmee je meer SEO-kracht kunt ontwikkelen. - Het klikpotentieel
Geeft aan hoeveel van de resultaten internetgebruikers gemiddeld aanklikken als ze naar jouw zoekterm zoeken. Een lager klikpotentieel vraagt om een langere tekst, waarmee je hoger komt binnen de zoekresultaten.
Afhankelijk van de bovengenoemde eigenschappen kun je het best gebruik maken van korte (circa 300 woorden), gemiddelde (circa 500 woorden) of lange (circa 1.000 woorden) categorieteksten. In alle gevallen kun je de bovenste 50 – 100 woorden boven The Fold plaatsen, en de rest eronder. Je voorkomt op die manier dat jouw SEO teksten het productaanbod in de weg zitten en bezoekers afhaken voordat ze de producten zien.
Tip: merk je dat zo’n 500 tot 1.000 woorden aan content toch te veel is voor de categorieën, ook al staat de tekst onder de producten? Dat is hét moment om blogs te gebruiken, ter ondersteuning van de categorieën met de producten. Bovendien kun je er met blogs voor zorgen dat er gecombineerd uiteindelijk nog veel meer content ‘hoort’ bij zo’n productcategorie in de webshop.
Categorie- en productpagina’s door een SEO tekstschrijver
Je kunt jouw categorie- en productpagina’s natuurlijk zelf schrijven aan de hand van de bovenstaande richtlijnen, of daarvoor een SEO tekstschrijver inschakelen. En als je die dan toch benadert, vraag diegene dan meteen een zoekwoordenonderzoek te doen en contentplan te maken. Dat is de enige manier om een SEO-strategie op te bouwen, waardoor de content voor de diverse categorieën en blogs goed zal samenhangen. Op die manier is het geheel meer waard dan de som der delen, zodat jouw webshop snel hoger in Google komt.