Sta je op het punt je webshop te vernieuwen? Zo voor de feestdagen zou zomaar eens het perfecte moment kunnen zijn. Nu kun je de webshop laten maken door een marketingbureau, of zelf aan de slag gaan. Hoe je het ook wendt of keert, deze handige tips zorgen ervoor dat jouw nieuwe webshop straks staat als een huis.
- Focus op gebruikerservaring
Je ziet tegenwoordig steeds meer gekke dingen voorbij komen op webshops. Hippe designelementen en tientallen pop-ups maken de gebruikerservaring een stuk minder positief. Wanneer jij zelf een webshop bezoekt wil je ook liever direct aan het winkelen gaan, zonder eerst allerlei fratsen weg te moeten klikken en je uiterste best te moeten doen om onnodige designelementen te negeren. Stel de gebruiker dan ook zeker centraal tijdens de vernieuwing van je webshop.Schakel eventueel de hulp in van een internet marketing bureau. Zij kunnen met je meekijken op de gebieden van user experience, conversie en usability. Daarbij is het ontzettend belangrijk dat een professional een goed migratieplan opstelt zodat er geen kracht verloren gaat.
- Duidelijke structuur
Het is ontzettend belangrijk voor een webshop bezoeker om direct te weten waar ze moeten zijn voor het product dat ze zoeken. Zoals we net al vertelden is het dus belangrijk om zo min mogelijk designfratsen toe te passen, maar ook een duidelijke structuur is essentieel. Je bezoeker moet bij aankomst van de homepage al direct weten waar hij of zij moet zijn voor de webshop. Eenmaal op de webshop aangekomen moeten zij direct weten waar ze hun favoriete product kunnen vinden, en wat ze vervolgens moeten doen om het te kopen.
- Pakkende copy
Daarnaast moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat de teksten op je website de bezoeker aanspreken, meenemen en uiteindelijk overhalen om tot aankoop over te gaan. En bij een nieuwe webshop, hoort natuurlijk nieuwe, pakkende copy. Schakel een goede freelancer in, of zoek hulp bij een marketingbureau om deze copy goed neer te zetten. Zij zijn namelijk gespecialiseerd in hun vak, en weten dus precies hoe zij de bezoeker kunnen entertainen, informeren en overtuigen.
- Passend beeldmateriaal
Een nieuwe look vraagt naast nieuwe tekst natuurlijk ook om nieuw, passend beeldmateriaal. Zorg in ieder geval dat al het beeldmateriaal (zowel op de website als in de webshop) in eenzelfde stijl is om herkenbaarheid te bevorderen. Je zou zelfs kunnen besluiten om je hele assortiment opnieuw te laten fotograferen: zo steek je werkelijk alles in een nieuw jasje!