Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Je sales verbeteren: dit zijn de mogelijkheden

Je sales verbeteren: dit zijn de mogelijkheden

Geplaatst in: algemeen

Sales is het kloppende hart van een onderneming. Natuurlijk is het niet het enige belangrijke onderdeel, maar zonder goede sales is er geen toekomst. Het is dan ook essentieel dat de sales afdeling continu in ontwikkeling is en blijft. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. In dit artikel ontdek je wat de opties zijn.

Marketing- en Sales funnel

De traditionele sales funnel is de reis die een klant aflegt van het eerste contact tot en met de daadwerkelijke aankoop. De moderne marketing- en sales funnel begint al bij Marketing Qualified Opportunites tot en met Advocacy.  Helaas werken veel bedrijven nog zonder funnel of met alleen een sales funnel. In de marketing- en sales funnel maak je het gehele traject van de (potentiële) klant visueel. Het doel van een marketing- en sales funnel is om helder te krijgen welke stappen er moeten worden ondernomen om potentiële klanten om te toveren tot klanten.

Iedere funnel ziet er anders uit. De overeenkomst is dat er vier stappen zijn, die weer in vier onderdelen zijn op te splitsen. Deze onderdelen zijn: aandacht, interesse, overweging en actie. Met een goede marketing- en sales-funnel weet iedereen binnen de onderneming wat ervoor nodig is om klanten te bereiken en te behouden.

Op trainingskamp

Het kan nooit kwaad om professionals bij te scholen. Er valt altijd iets nieuws te leren, zeker voor de sales afdeling. Dat is geen brevet van onvermogen richting de verkopers, maar als er één sector is die aan verandering onderhevig is, is het wel de sales. Het gedrag van consumenten en klanten verandert om de haverklap. En dan zijn er nog externe factoren zoals de inflatie en in het verleden de coronacrisis.

Tijdens een sales training leren beginnende en ervaren verkopers bij. Voor starters zal het eerder om de fijne kneepjes van het vak gaan. Sales professionals met tientallen jaren ervaring kunnen hun kennis bijschaven en uitbreiden.

Pimp de website

Steeds meer verkopen vinden plaats via de website. Voor ieder bedrijf is het dan ook zaak om de website eens goed onder de loep te nemen. Is de website gebruiksvriendelijk, zijn de producten goed en makkelijk te vinden en kan er makkelijk contact worden opgenomen?

Het gedrag van bezoekers op je website kun je trouwens prima in de gaten houden met een programma zoals Google Analytics. Hiermee weet je hoe lang bezoekers op je site blijven en wat ze er doen. Ook kun je het zoekgedrag zien en je website hierop aanpassen.

Gebruik social media

Hoeveel zit je dagelijks op Facebook, Instagram of TikTok? Waarschijnlijk behoorlijk veel, net als de overgrote meerderheid van je doelgroep. Daar kun je mooi op inspringen door content te maken die je klanten leuk vindt en waardoor ze naar je toe komen.

Welke content het beste bij jouw bedrijf en de doelgroep past, valt zonder voorkennis niet te zeggen. Laat je creativiteit de vrije loop, dan komt er vanzelf iets moois uit de koker rollen. Daarbij kun je je natuurlijk wel verdiepen in het profiel van je doelgroep. Jongeren gebruiken andere sociale media dan senioren.