Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Je kantoor aanpassen aan deze tijd: hoe pak je het aan?

Je kantoor aanpassen aan deze tijd: hoe pak je het aan?

Geplaatst in: algemeen

De tijd dat we in kantoren rustig met een hele groep dicht bij elkaar konden zitten is voorbij. Net zoals we ons er opeens van bewust zijn dat we overal waar we komen sporen kunnen achterlaten, waar we anderen kwaad mee zouden kunnen doen. We zijn ons steeds meer bewust geworden van de virussen die we bij ons kunnen dragen, en de risico’s die ontstaan als mensen elkaar, veelal zonder dat te weten, kunnen besmetten. Het is tijd om ook de inrichting van kantoren hierop aan te gaan passen. Niet alleen om tijdens de huidige situatie weer veilig aan het werk te kunnen, maar ook om toekomstige uitbraken hopelijk te voorkomen.

Handen schoon, spullen schoon?

Zeg eens eerlijk: hoe vaak waste jij vroeger je handen? Even snel na een toiletbezoek, dat was het waarschijnlijk wel. Nu we ons ervan bewust zijn dat via de handen tal van virussen en bacteriën kunnen worden overgedragen, zijn we dat een stuk vaker gaan doen. Een prima gewoonte, die we het best met zijn allen kunnen volhouden. Zo voorkomen we een deel van de verspreiding van gevaarlijke virussen, maar ook van hele alledaagse die ook vervelend kunnen zijn.

Op veel werkplekken zijn om deze reden extra mogelijkheden om de handen te wassen of te ontsmetten gekomen. Daarnaast is het goed om ervoor te zorgen dat spullen die door veel mensen worden aangeraakt regelmatig goed te reinigen. Of, nog beter, om te voorkomen dat er spullen zijn die de hele dag door worden aangeraakt, en daarmee echte broeinesten kunnen worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan deurklinken: daar zitten op een dag heel wat handen aan. Door al je medewerkers uit te rusten met een handsfree deuropener, voorkom je dit. Een kleine aanpassing, met een groots resultaat.

Hoe houd je afstand?

Naast het wassen van handen en voorwerpen, is ook het houden van onderlinge afstand iets waar we ons steeds meer bewust van zijn geworden. Veel werkplekken zijn al zo ingericht dat collega’s onderling anderhalve meter afstand houden, en zo elkaar minder snel besmetten met ziekte.

Het gaat vaak pas mis als mensen opstaan van hun werkplek en een rondje over de afdeling lopen, of elkaar tegenkomen in de gang. De 1,5 meter afstand zit dan nog een stuk minder goed in het systeem. Een handige manier om hierop te blijven letten, is door de SAFEDI te gebruiken. Dit is een bluetooth button die een signaal geeft als mensen te dicht bij elkaar komen. Het werkt alleen als beide personen een SAFEDI button bij zich dragen, dus het is alleen effectief als al het personeel ermee wordt uitgerust. Door dit te doen worden ‘ongelukjes’ voorkomen, en hoeven mensen ook geen ongemakkelijk gesprek aan te gaan als iemand te weinig afstand houdt: de button slaat vanzelf alarm.

Deel dit artikel: