Wil je voor jezelf beginnen? Dan moet je allereerst een rechtsvorm kiezen. Als je in je eentje een bedrijf opricht en geen personeel in dienst hebt, kies je waarschijnlijk voor een eenmanszaak. Wanneer je met meerdere personen een bedrijf begint, zijn er andere opties. De kans is aanwezig dat je uiteindelijk kiest voor een besloten vennootschap (bv). Het oprichten van zo’n bedrijf gaat iets anders in zijn werk dan het oprichten van een eenmanszaak of een vennootschap onder firma (vof). Zorg er daarom voor dat je goed beslagen ten ijs komt. Heb je nog niet eerder een bv opgericht? Dan ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst zetten wij namelijk 3 tips op een rijtje voor het oprichten van een eerste bv.
1. Weet wat er van je verwacht wordt bij de oprichting
Wie een eenmanszaak of een vennootschap onder firma wil oprichten, richt zich tot de Kamer van Koophandel (KvK). Je moet jouw bedrijf immers inschrijven in het handelsregister. Voor een besloten vennootschap is dit eveneens het geval. Daarom denk je mogelijk dat je ook langs moet bij de KvK om en bv op te richten. Je moet jouw bv inderdaad registreren in het handelsregister, maar dit gaat iets anders in zijn werk dan bij een eenmanszaak of vof.
Als je een bv op wilt richten, moet je hiervoor naar de notaris. Hier wordt een akte van oprichting opgesteld. Volgens de Nederlandse wet ben je verplicht om zo’n document te bezitten als je een bv op wilt richten. In deze akte wordt plek ingeruimd voor de statuten van een besloten vennootschap. In deze statuten staan kort gezegd de regels en bepalingen die gelden voor jouw bedrijf. Er staat onder meer in wat de naam en vestigingsplaats is, wat de waarde van de aandelen is en wat de zeggenschap van de aandeelhouders is. Daarnaast wordt er in de statuten ook aandacht besteed aan de besluitvorming binnen de bv.
2. Vergeet niet om jouw bedrijf te registreren in het handelsregister
Omdat de inschrijving van een bv via een notaris verloopt, denk je mogelijk dat deze persoon alles regelt rondom jouw bedrijf. Toch is dit niet het geval. Je moet zelf namelijk ook nog een aantal zaken regelen. Neem bijvoorbeeld de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Je bent zelf verantwoordelijk voor een juiste registratie van jouw bv. Besteed hier dan ook voldoende aandacht aan. Controleer bij de inschrijving bijvoorbeeld goed of alle gegevens kloppen.
Zorg er bovendien voor dat jouw bv maximaal een week na de oprichting geregistreerd staat bij de KvK. Waarom dit zo belangrijk is? Omdat je persoonlijk aansprakelijk bent als je jouw bedrijf te laat registreert in het handelsregister. Dit kan je uiteindelijk flink wat geld kosten en daar zit je als (startende) ondernemer uiteraard niet op te wachten.
3. Open een zakelijke rekening
Ben je zzp’er? Dan ben je niet verplicht om een zzp zakelijke rekening te openen. Dit kan wel het geval zijn als je een bv opricht. Een bv is namelijk een rechtspersoon, waardoor je meestal geen privérekening mag openen of gebruiken voor zakelijk geld. Bovendien is het gewoonweg niet handig om het geld op een privérekening te laten storten. Zakelijk en privé lopen dan wel erg veel door elkaar. Wil je een zakelijke rekening openen voor bv? Zorg er dan eerst voor dat je ingeschreven staat bij de KvK en in het bezit bent van de notariële akte. Ga hier vervolgens mee langs bij een bank. Deze documenten heb je namelijk nodig om een zakelijke rekening te openen voor jouw bv.