Veel bedrijven hebben het gevoel dat ze op social media actief moeten zijn om geen omzet mis te lopen. Dat is niet helemaal waar. Of zelfs helemaal niet waar. Met social media kun je wel een merkvoorkeur creëren en voor sommige producten geldt dat je ook wel degelijk verkoopdeals kunt sluiten. Maar voor de meeste bedrijven is die meerwaarde er niet, of althans niet meetbaar. Bovendien moet je afvragen of je die social media wel goed kunt bijhouden. Vaak is het antwoord op die vraag negatief. Toch is dit niet een artikel waarin we je social media afraden. Integendeel. Je moet alleen zorgen dat je goed bent voorbereid.
Waar zit je doelgroep?
Voor je überhaupt plannen maakt voor Facebook, Instagram of LinkedIn, moet je eerst serieus de vraag stellen of je via die kanalen wel je doelgroep bereikt. Als het goed is, heb je een goed beeld van je huidige en je potentiële klanten (of cliënten). Maken die structureel gebruik van de social media die jij voor ogen hebt? Als je het niet precies weet, kijk dan eens bij de profielen die de media zelf opgeven. Er zijn ook externe partijen die daar wat over melden. Neem nooit het advies van één partij aan, maar vergelijk ze met elkaar en trek je conclusies.
Het is verleidelijk om één bericht te maken en dat op drie social media te plaatsen. Een heel goed idee is dat niet. Zoals je al hebt geconcludeerd (?) heeft ieder kanaal z’n eigen bezoekersprofiel. En als je wilt dat je content scoort, pas je die aan op de belevingswereld van de lezer. Is het je te gortig om drie keer na te denken over één en dezelfde boodschap, start dan met één socialmediakanaal. Beter eentje keigoed, dan alles een beetje.
Post vaak en regelmatig
Zorg voor een voldoende frequentie. Eén keer per week is eigenlijk wel minimaal. Zo krijgen je volgers een band met je bedrijf. Zakt de frequentie dan is het al gauw alsof ze iedere keer weer opnieuw met je kennis moeten maken. Vaker posten is trouwens heel goed, maar pas op: voor veel bedrijven (en personen) geldt dat de start relatief makkelijk is, maar je merkt vanzelf dat je al vrij snel door je onderwerpen heen bent. En dan wordt het worstelen. Geloof ons: dat overkomt iedereen.
Een socialmediakanaal beheren is iets waar je heel druk mee kunt zijn. Je bespaart tijd en schroeft de kwaliteit omhoog als je het vanaf dag nul professioneel aanpakt. Maak dus een redactieplannetje, waarin je (voor jezelf én voor je collega’s) omschrijft wat voor type berichten je wilt plaatsen en voor wie. Als je kunt, beschrijf dan ook de aard van fotografie, video en tekst.
Onderwerpen plannen
Heel belangrijk is je onderwerpenlijst. Door voor een half jaar onderwerpen te plannen, voorkom je de wekelijkse stress van het zoeken naar een onderwerp. Je hebt nu bovendien de tijd om een goede mix te maken tussen typen berichten, zodat je niet weken achtereen grappige berichten post en daarna weer weken aaneen verkoopgerichte posts. Dat gaat namelijk al heel snel vervelen. Slaag je erin voor twee keer per week iets boeiends te bedenken, doe dat dan vooral!
Zorg dat je vanaf het begin zicht hebt op de statistieken. Niet voor de cijfertjes op zich natuurlijk, maar je wilt wel weten of je met je berichten ook daadwerkelijk mensen bereikt. Ga niet meteen adverteren of ‘posts promoten’, maar probeer op organische wijze je doel te bereiken. O ja, da’s waar ook: waarom begon je ook alweer met social media? Nou ja, dat doel moet je dus omzetten in cijfers: aantal volgers, likes en bereik.
Vergeet niet dat het bij social media gaat om interactie. Hou dus de reacties goed bij en reageer als dat zo uitkomt. Reageren mag ook wel op posts van anderen die qua onderwerpen relevant zijn. Niet om stiekem reclame te maken, maar omdat je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt. Die extra omzet scoor je later wel. Want dat is misschien de belangrijkste boodschap: actief zijn op social media is een kwestie van geduld en van volhouden.