Biedt jouw werkgever een auto van de zaak aan? Controleer dan of dit voor jou voordelig zal zijn. Er zitten namelijk voordelen aan het rijden van een auto van de zaak. Wel ook zijn er nadelen te noemen. Wat zijn de voors en tegens en is een auto van de zaak in jouw geval voordelig? Hier lees je wat je moet weten om een beslissing te maken.
Besparen op vaste lasten
Als je zelf een auto aanschaft, ben je vaak duizenden euro’s kwijt. Meestal betaal je in termijnen en ben je dus periodiek geld kwijt aan de auto. Krijg je de auto van de zaak, dan verdwijnen deze kosten (meestal) voor jou. Dat kan je dus heel wat vaste lasten schelen. Met een auto van de zaak bespaar je ook op de autoverzekering, belasting en onderhoud. Je hoeft geen autoverzekering af te sluiten, want de auto is van de baas (of die leaset de auto). De werkgever is in elk geval verantwoordelijk voor het verzekeren van de wagen.
Tankpas
Sommige werknemers ontvangen een tankpas, wat betekent dat je ook niet zelf hoeft te betalen voor brandstof. Daarmee bespaar je naast de aanschaf-, verzekeringskosten en belastingen ook nog eens op de brandstofkosten.
Kwaliteitsauto
Veel bedrijven geven werknemers mooie auto’s van de zaak. Het zijn vaak niet de goedkoopste wagens. Dat betekent dat je dus zeer waarschijnlijk in een kwalitatieve en prettige bak rijdt.
Loonsverhoging of auto van de zaak?
Een auto van de zaak is in veel gevallen voordeliger voor de werkgever dan het geven van een loonsverhoging. Hiermee bespaar je misschien wel meer dan bij het krijgen van een hoger brutoloon. Het nadeel is wel dat een bedrijf deze autokosten niet als loon beschouwt. Hierdoor loop je wat vakantiegeld mis én pensioen. Ook voor het afsluiten van een hypotheek is loonsverhoging gunstiger dan een auto van de zaak.
De auto is niet van jou
Het niet bezitten van de auto, kan als voordeel én nadeel worden gezien. Rij je bijvoorbeeld schade met de bedrijfsauto tijdens de werkzaamheden, dan zijn de kosten voor de werkgever. In het geval van woon-werkverkeer zijn er andere regels en moet er per situatie worden bepaald wie er aansprakelijk is. Een nadeel is dat als je er – om wat voor reden dan ook – tijdelijk tussenuit gaat, het zo kan zijn dat de werkgever de auto daarbij ook tijdelijk inneemt. Je hebt dan geen auto. Ook als je stopt met werken, moet je de auto inleveren. Een ander nadeel aan het feit dat je geen eigen wagen hebt is dat je deze dus ook niet langzaam afbetaalt.
Bijtelling betalen
Als je in loondienst bent en een auto van de werkgever rijdt, dan geldt de regeling privégebruik auto van de werkgever. De regeling houdt in dat de werkgever een bedrag bij het loon van de werknemer moet tellen, omdat de werknemer voordeel beleeft aan het privégebruik. Dit bedrag heet bijtelling. De bijtelling bedraagt over het algemeen 25 procent van de catalogusprijs van de bedrijfsauto die jij rijdt. Over deze bijtelling betaal je dan belasting (en het bijgetelde bedrag, ontvang je overigens niet). De prijs van de auto is dus bepalend voor de bijtelling die je betaalt. Ook de uitstoot die de auto veroorzaakt is van invloed. Soms betaalt de werkgever een vergoeding voor het gebruik van de auto, in dat geval wordt de bijtelling verminderd. Controleer dus altijd goed wat de bijtelling is die je moet betalen en besluit wat gunstig is voor jou: een bedrijfsauto rijden of toch niet? Het kan namelijk zomaar zijn dat je per maand zo’n € 400,- moet neertellen voor de bedrijfsauto, en dat je eigenlijk net zo goed zelf een auto kunt aanschaffen.
Minder dan 500 privékilometers betekent geen bijtelling
Als je naast het werkgebruik minder dan 500 kilometer per jaar rijdt met de bedrijfsauto, hoeft de werkgever geen bijtelling te rekenen. Je moet dan wel overtuigend kunnen aantonen dat je onder dit aantal kilometers ben gebleven. Dit kan met door een sluitende rittenregistratie (sowieso handig om bij te houden voor de Belastingdienst), een overeenkomst voor ‘hikers’, een Verklaring geen privégebruik auto in combinatie met de rittenregistratie óf een ander soort bewijs. Heb jij de auto privé weinig nodig, dan kan dit extra in je voordeel werken. Wil jij onder die 500 kilometer blijven, dan kun je de auto in privésituaties dus niet heel veel gebruiken.
Geen opbouw schadevrije jaren
Heb je geen eigen auto op jouw naam staan, dan bouw je (meestal) ook geen schadevrije jaren op. Dat is zonde, want schadevrije jaren zorgen voor een lagere premie. Heb jij jarenlang schadeloos gereden in een auto van de zaak en ga je over op een eigen auto? Fijn dat je schadevrij hebt gereden, maar dit is vaak lastig aan te tonen. Je kunt wel een werkgeversverklaring aanvragen (daarbij moet je de enige zijn geweest die in de auto heeft gereden), maar vaak accepteert een verzekeraar deze niet. En zelfs als de verzekeraar dit wel doet, neemt deze vaak maar een aantal schadevrije jaren over. Met een leaseauto van de zaak is dat een ander verhaal, daarmee kun je een leaseverklaring aanvragen. Die wordt vaak wel geaccepteerd.
Keuze is aan jou
Weeg aan de hand van bovenstaande punten voor jezelf af wat in jouw geval voordeliger is: een auto van de zaak of toch zelf een bolide aanschaffen?
Richard
Wat is ik mis in bovenstaand uitleg is dat je als zelfstandig ondernemer (zzp, vof) ook je privé aangeschafte auto zakelijk kan gebruiken. Dan heb je 2 opties:
1. Privé auto volledig zakelijk gebruiken: dan mag je alle autokosten aftrekken (verzekering, onderhoud, maar ook een carkit, brandstof, tankpas en parkeerkosten). Daarnaast kun je de btw terugvorderen.
2. Privé auto deels zakelijk gebruiken: Dat kun je ook de zakelijke kosten aftrekken, maar dan is het iets gecompliceerder. Als u privé rijdt in uw eigen auto, en u vraagt alle btw terug (dat mag zonder sluitende kilometerregistratie), dan moet u wel gaan corrigeren. Dit wordt uitgebreid uitgelegd op http://wqd.nl/Y7dn
Misschien te overwegen als ondernemer (in spe)?