Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Internetgebruikers ‘snacken’ vooral op smartphones en tablet

Internetgebruikers ‘snacken’ vooral op smartphones en tablet

Geplaatst in: algemeen

Het internetgebruik op mobiele devices (smartphone en tablet) laat een heel ander beeld zien dan op de pc of laptop. Op mobiele devices vertonen gebruikers ‘snackgedrag’: veel korte sessies van nauwelijks één minuut. Op de pc en laptop duurt een sessie een stuk langer, namelijk ongeveer een halfuur. Ook valt op dat gebruikers op mobiele devices veel vaker websites bezoeken, maar wel minder verschillende websites. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in internetgebruik’ dat SIDN, het bedrijf achter .nl, in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK heeft uitgevoerd. Voor dit onderzoek is onder andere het internetgebruik van 10.000 gebruikers over meerdere apparaten gedurende acht maanden geanalyseerd. De resultaten van het onderzoek zijn vandaag gepresenteerd tijdens het ECP Jaarcongres.

Apps vervangen websites niet
Het onderzoek laat verder zien dat apps de rol van domeinnamen of websites niet overnemen. Apps zijn vooral populair op smartphones. Op het grotere scherm van een tablet neemt het gebruik van apps af en dat van de browser toe. Het aantal apps dat mensen gebruiken is beperkt en uit de reactie van Nederlandse bedrijven blijkt dat ze slechts door een minderheid als belangrijk voor hun online strategie gezien worden. Wel valt op dat de populariteit van bookmarks de laatste jaren gedaald is. Mogelijk is de functie hiervan op mobiele devices deels door apps overgenomen.

.nl populair onder Nederlandse internetgebruikers
.nl is het meest bezochte domein onder Nederlandse internetgebruikers. Het merendeel van de unieke url’s dat zij bezoeken, heeft een .nl-extensie. Gebruikers brengen ook de meeste tijd door op websites met een .nl-domeinnaam. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat het aandeel van .nl-domeinnamen op mobiele devices nog hoger ligt dan op pc’s en laptops. Vooral tablet- en phabletgebruikers bezoeken veel .nl-domeinnamen, omdat zij in tegenstelling tot smartphonegebruikers, relatief veel webshops bezoeken. Deze hebben vaker dan andere websites een .nl-extensie.

Jeugd geeft voorkeur aan .nl-domeinnaam voor eigen bedrijf
De metingen en enquêtes geven aan dat consumenten domeinnamen ook in de toekomst blijven gebruiken. Daarbij valt op dat vooral .nl-domeinnamen steeds meer als een serieuze internettoepassing gezien worden. Jongeren bezoeken relatief veel andere domeinnamen dan .nl voor social media en gaming, maar geven desgevraagd toch de voorkeur aan het registreren van een .nl-domeinnaam voor zakelijk gebruik (eigen onderneming, zzp’er). Privésites en een eigen e-mailadres worden steeds minder populair als toepassing van een eigen domeinnaam.

Derde onderzoek ‘Trends in internetgebruik’
SIDN investeert veel in fundamenteel onderzoek naar internetgebruik in Nederland. In 2012 had het bedrijf een wereldprimeur met het eerste onderzoek naar trends in internetgebruik dat inging op de relatie tussen internetgebruik en de vraag naar domeinnamen. Eind 2013 publiceerde SIDN een update waarbij een panel van experts haar visie gaf op de beschreven trends. Voor het huidige onderzoek is in samenwerking met GfK het internetgebruik van een panel met 10.000 leden met vast internet, waaronder 1.800 met een smartphone of tablet over een periode van acht maanden geanalyseerd. Naast de passieve internetdata heeft GfK enquêtes uitgevoerd onder beslissers in de zakelijke markt en onder consumenten over hun houding ten aanzien van internetgebruik in het algemeen en domeinnamen in het bijzonder. Ten slotte zijn de resultaten van deze enquêtes en de geanalyseerde data voorgelegd aan een expertpanel.