Home » Ondernemersnieuws » horeca » Inkopen bij een groothandel als nieuwe horecaondernemer: 3 zaken om rekening mee te houden

Inkopen bij een groothandel als nieuwe horecaondernemer: 3 zaken om rekening mee te houden

Geplaatst in: detailhandel, horeca

Begin je een horecazaak, dan krijg je ook te maken met groothandelaars. Je moet immers voorraad inslaan om te kunnen verkopen. Daarom zoek je bijvoorbeeld een goede bier groothandel waarbij je kunt afnemen. We bespreken een drietal zaken om rekening te houden wanneer je als onervaren horecaondernemer wilt gaan inkopen bij groothandelaars.

Minimale aankoop hoeveelheden

Bij een groothandel koop je relatief groot in. Daar zijn de prijzen die de groothandelaar aanhoudt op ingericht. Daarom kun je te maken krijgen met een minimale afnamehoeveelheid voor producten. Kleiner inkopen kan niet altijd of is financieel niet interessant. Dit betekent dat je wellicht niet altijd alles wat je nodig hebt bij een groothandel kunt inkopen. Maar de producten die je veel verbruikt in je horecazaak kun je zeker het beste bij een groothandel aanschaffen om er een gunstige prijs voor te betalen. Verkoop je bijvoorbeeld veel vleesgerechten, dan doe je je inkopen daarvoor het beste bij een vlees groothandel.

Probeer bij grote afname af te dingen

Groothandelaars hanteren prijzen die je soms pas kunt zien als je aangemeld bent als klant. Afdingen is in Nederland niet echt onderdeel van de cultuur, maar omdat er bij groothandels vaak ook groot ingekocht wordt, is het wel degelijk de moeite waard om te kijken of je een interessante deal kunt sluiten. Dit doe je natuurlijk pas wanneer je zaak goed loopt en je weet dat je relatief veilig groot kunt gaan inkopen. Uiteraard moet jij ook met een fair bod komen om een goede relatief met je groothandelaar te kunnen blijven onderhouden.

Bereikbaarheid en betrouwbaarheid

Prijs is natuurlijk een factor om naar te kijken, maar berekenbaarheid en bereikbaarheid zijn eigenlijk belangrijker. Als je de continuïteit van je horecazaak wilt verzekeren, heb je een partner nodig waarmee je snel kunt schakelen voor leveringen en het oplossen van eventuele problemen. Daarom is het nuttig om je oor te luister te leggen bij anderen. Hoe zijn hun ervaringen met bepaalde groothandels? Welke komt daar het beste uit op het gebied van klantenservice, reactiesnelheid en betrouwbaarheid? Je kunt de proef op de som nemen door zelfs eens wat vragen te stellen aan de klantenservice van een groothandel. 

Voorraadbeheer is altijd een ingewikkelde balans. Juist als horecazaak heb je te maken met zaken die over de houdbaarheidsdatum kunnen gaan, en dat is natuurlijk zonde van de investering. Het vergt echt ervaring en kennis om een goed inkoopbeleid te voeren. Wellicht is het verstandig om bij gebrek aan ervaring je hierin te laten adviseren of er zelfs iemand voor aan te aannemen die er goed zicht op heeft.