Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Ideeën voor je contentkalender

Ideeën voor je contentkalender

Op social media is het belangrijk dat je regelmatig posts plaatst. Je wilt namelijk relevant blijven en je volgers nieuwsgierig maken naar je producten of diensten. Je wilt dat je posts zinvol zijn en niet ‘zomaar’ geschreven of gemaakt worden. Je account kan anders namelijk vrij rommelig overkomen, wat geen volgers zal genereren. Het is daarom belangrijk dat je een plan opstelt, zodat je account één inspiratiebron wordt voor mensen om te volgen. Dit plan noem je ook wel een contentkalender. In deze blog zetten we een paar ideeën voor je op een rij, waarmee je je contentkalender kunt invullen.

Onderwerp per periode

Een contentkalender stel je samen door per periode, bijvoorbeeld een maand, één overlappend onderwerp uit te kiezen. Dit onderwerp moet natuurlijk iets te maken hebben met je bedrijf. Besluit hoe vaak je wilt/kunt posten en kies daarnaar per week een paar subonderwerpen uit die je in je posts kunt behandelen. Denk hierbij niet alleen aan het direct adverteren van je producten, maar ook aan vragen die je doelgroep zal hebben. Beantwoord deze in een post en voeg hieraan je product of service toe als (mogelijke) oplossing. Heb je een webshop waarin je haarproducten verkoopt? Kies dan voor januari ‘Haarproblemen’ als hoofdonderwerp en behandel per post verschillende problemen. Leg uit waardoor het kan komen en welke producten het kunnen voorkomen en verhelpen.

Geef iets weg

Een giveaway kun je gebruiken om meer volgers te genereren. Zo kun je een giveaway organiseren waaraan mensen mee kunnen doen als ze je socialmedia-accounts volgen, de giveaway post leuk vinden en daarna delen met hun netwerk. Zo komt je post een stuk verder, zullen meer mensen mee willen doen en daarom je accounts volgen. Je kunt ervoor kiezen om een paar van je producten weg te geven, maar ook cadeaubonnen en leuke gadgets, zijn goede prijzen. Heb je bijvoorbeeld een kaarsenwinkel? Dan kun je aanstekers laten bedrukken met je logo en deze in een kaarsenpakket stoppen. Zo blijft een winnaar ook herinnerd worden aan je bedrijf.

Algoritme begrijpen

Elk socialmediaplatform werkt anders en heeft een ander algoritme. Het algoritme bepaalt hoe vaak je posts getoond worden en aan wie deze getoond worden. Deze leren begrijpen en hier optimaal gebruik van maken, zorgt ervoor dat je posts vaker gezien worden en door het platform gepusht worden. Op die manier kun je sneller je socialmedia-accounts laten groeien en hier, op de lange termijn, meer omzet mee genereren.

Draag het uit

Je wilt natuurlijk dat iedereen weet van je socialmedia-accounts, hoe komen ze hier anders terecht? Het is daarom belangrijk dat je links naar je socialmedia-accounts plaatst op verschillende plekken. Als je een website hebt, kun je deze in de banner plaatsen. Onderaan je e-mails kun je dit in je handtekening verwerken. In een fysieke winkel, kun je borden in de winkel ophangen met de naam van je socialmedia-account. Zelfs bij het versturen van bestellingen kun je je social media uitdragen door bijvoorbeeld stickers door Maxilia te laten bedrukken met je logo en socialmedia-accounts erop. Voeg deze toe aan de bestelling en zie het aantal volgers gestaag groeien.