Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Hoe zorg je dat jouw merknaam goed vindbaar wordt online?

Hoe zorg je dat jouw merknaam goed vindbaar wordt online?

Een sterke merknaam en een goed product zijn van groot belang voor het slagen van je bedrijf. Maar zonder zichtbaarheid en vindbaarheid, trek je weinig klanten aan. In de huidige wereld is online marketing minstens net zo belangrijk als offline marketing. Hoe zorg je ervoor dat jouw merknaam en website goed vindbaar worden online?

Zoekwoorden rondom je merknaam en product bepalen

Om goed vindbaar te worden met jouw merknaam, moet je weten welke zoektermen mensen gebruiken om producten of diensten te vinden als die van jou. Deze zoektermen moet je goed verwerken op je website, zodat jouw website naar boven komt wanneer iemand die zoektermen invoert op Google. Ten dele kun je zelf inschatten waar mensen op zoeken door in de huid van de klant te kruipen. Maar mensen zoeken ook op woordcombinaties die je misschien zelf helemaal niet bedacht zou hebben. Daarom is het goed om te onderzoeken welke combinaties en variaties er het meest gebruikt worden rondom het keyword dat van belang is voor jouw merk, product of dienst. Hiervoor kun je je inschrijven bij en gebruikmaken van Google Search Console. Plaats je zoekwoorden op logische plekken op je website. Gebruik ze in de titel van je pagina, introductieteksten, alle paragrafen en in kopjes.

Technische optimalisatie

De website van jouw bedrijf moet op een aantal vlakken technisch in orde zijn om jouw merknaam goed vindbaar te maken online. Google stuurt haar bezoekers enkel naar websites die het vertrouwt. Daarom zijn contactgegevens op je website van belang. Daarnaast beoordeeld Google jouw website op de punten expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Hiervoor is het zinnig om blogs over de expertise die bij jouw merk hoort te plaatsen op je website. Ook interne links en links naar andere websites vindt Google belangrijk, evenals het feit dat er op andere websites naar jouw website gelinkt wordt. Zorg dat je website responsive is, dat wil zeggen: zich aanpast aan mobiele apparaten. Google trekt deze websites voor. Zorg dat alle belangrijke informatie ook op de mobiele versie van je website aanwezig is. Zorg voor goed leesbare URL’s voor alle pagina’s. Ook deze krijgen voorrang op ingewikkeldere URL’s.

Adverteren in zoekmachine met je merknaam (SEA)

Een geoptimaliseerde website is niet de enige sleutel tot het goed vindbaar maken van je website en je merknaam. Daar kun je ook investeren door te adverteren op Google, het zogenaamde Search Engine Advertising (SEA). Je kunt dan aangeven bij welke zoektermen je wilt dat jouw advertentie getoond wordt. De prijs die je daarvoor betaalt is afhankelijk van de zoekterm. Men zegt wel eens dat zoekmachine marketing de som van goed gebruik van SEO en SEA is. Wil je zelf je kennis verbreden wat betreft het vindbaar maken van je merknaam en je website, dan kun je daar uiteraard ook cursussen en opleidingen voor volgen. Lees hier bijvoorbeeld het verhaal over ondernemer Maarten Koolen die een opleiding met betrekking tot adverteren op Google volgde.

Verder kun je om zichtbaar en vindbaar te zijn online natuurlijk ook gericht adverteren op social media kanalen, bijvoorbeeld op Facebook en Twitter. Vindbaar zijn met jouw merknaam vergt investering, maar die investering is wel cruciaal voor het slagen van je merk.