Al ruim 200 jaar doen postbezorgers wereldwijd iedere dag hun best om de post zo snel mogelijk van A naar B te transporteren. Het versturen en ontvangen van post is niet altijd voor iedereen mogelijk geweest. Ook de standaard postkasten en brievenbussen die we vandaag de dag kennen hebben in 150 jaar tijd een behoorlijke ontwikkeling doorgaan.
De geschiedenis van postbezorging
Post ontvangen en versturen is tegenwoordig voor iedereen wel de standaard geworden. Zeker met de populariteit aan pakketjes uit het buitenland maken post- en pakketbezorgers meer uren dan ooit tevoren. Dankzij de corona crisis is ook ouderwetse brievenpost weer populairder geworden. Maar dat is niet altijd zo vanzelfsprekend geweest.
Voor de 19e eeuw was post alleen bestemd voor de rijken en machtigen. Destijds werden brieven per postduif vervoerd. Met de komst van de postkoets ging de postbezorging in de volgende versnelling. De koetsen reden langs vaste routes en werden geopereerd door het stadsbestuur. Rond 1800 ging dit over naar een landelijke postdienst onder dienst van de staat. Post werd vervoerd per trein en pas 50 jaar later werden grote steden voorzien van brievenbussen. Vanaf toen ging de overheid mensen ook aanmoedigen om een persoonlijke brievenbus te nemen, wat bezorging gemakkelijker zou maken.
Vanaf ongeveer 1930 wordt de post bezorgd via auto’s. De meest verschijning is toch wel het mobiele postkantoor, dat slechts 30 jaar in gebruik was. In dit rijdende kantoor bevonden zich 3 loketten, een brievenbus, postzegelautomaten en telefooncellen. Tegenwoordig maakt de pakkettendienst nog altijd gebruik van grote bestelwagens, terwijl reguliere postbezorgers hun ronde doen met de fiets.
De komst van standaard postkasten
Sinds die tijd hebben brievenbussen bijna geen baanbrekende veranderingen doorgemaakt, op aanpassingen voor de efficiëntie en veiligheid na. Zo gingen de brievenbussen op ophaalpunten van één naar twee inwerpgleuven. Daarna kwam de tweelingbrievenbus, met gescheiden post voor binnen- en buitenland. De komst van grote woningcomplexen vroeg om makkelijkere manieren voor postbodes om de post te bezorgen. De postkast zoals we die hedendaags kennen bleek daar de oplossing voor.
Een postkast is een serie brievenbussen waar brieven en kleine pakketten in gedeponeerd kunnen worden. Zowel de kast als de brievenbussen zijn afgesloten en kunnen middels een sleutel geopend worden om de inhoud eruit te halen. Een standaard postkast is 290 mm breed en kan tot 150 mm de hoogte in, zodat er meerdere brievenbussen in één kast passen. Ze worden daarom doorgaans gebruikt in appartementencomplexen, flatgebouwen en kantoren. Zo hoeft de postbode niet ieder adres individueel langs.
Om veiligheidsredenen worden standaard postkasten doorgaans binnen in het portiek geplaatst. Enkel bewoners of geadresseerden kunnen bij de brievenbussen. Dit verkleind de kans op vandalisme en verbetert het gebruiksgemak van bewoners, die niet naar buiten te hoeven om hun post op te halen.
Soms komt ook een wandgemonteerde postkast voor, welke zich buiten aan de voorzijde van het gebouw bevinden. Deze zijn enkel via de voorkant bereikbaar. De tegenhanger hiervan is de vrijstaande postkast, die vaak in een tuin of op een oprit wordt geplaatst.