Home » Ondernemersnieuws » webwinkel » Hoe optimaliseer je jouw webshop?

Hoe optimaliseer je jouw webshop?

Geplaatst in: webwinkel

Ben jij van plan om jouw webshop te optimaliseren? Om je op weg te helpen, hebben we een handig stappenplan bedacht om jouw webshop een frisse uitstraling te geven. Bedenk allereerst welke producten jij aan de klanten in jouw shop wilt verkopen. Naast speelgoed en schoenen is er in 2022 een grote vraag naar waterflessen en navigatiesystemen!

Webshop optimaliseren

Zoek jij een platform waarmee je jouw webshop kunt optimaliseren? Eén van de populairste e-commerce platforms in Nederland is Shopify. Als eigenaar van een Shopify webshop heb je toegang tot je eigen editor en kun je heel gemakkelijk aanpassingen doen in het assortiment. Met dit handige webshopplatform kun je jouw aanbod dus snel uitbreiden met nieuwe producten! Bovendien heb je met Shopify Plus toegang tot functionaliteiten die jouw workflow makkelijker maken: van geautomatiseerde processen tot de inzet van augmented reality!

Etalage

Als je eenmaal over een domeinnaam en een webshoppakket beschikt, kun je jouw webshop zelf inrichten en vormgeven. Daarbij is het belangrijk om na te denken over een manier die de bezoekers uitnodigt om in actie te komen. Bijvoorbeeld met een herkenbaar logo en een aansprekende huisstijl, die perfect bij jouw aanbod en onderneming past!

Promotie

De volgende stap is het optimaliseren van jouw webshop, bijvoorbeeld door gebruik te maken van SEO of Google Ads. Als je door promotie meer bezoekers naar jouw webshop wilt trekken, kun je social media inzetten. Daarbij is het zaak om voor elke doelgroep de juiste kanalen te selecteren en deze te linken aan jouw webshop. Met behulp van slimme software kun je handige koppelingen maken met social media: van Facebook tot Instagram en LinkedIn!

Interface webshop

Als jij veel orders verwacht of als jouw bedrijf een groot assortiment heeft, dan is een interface webshop de ideale oplossing. User interface houdt in dat de lay-out en het design van jouw website volledig gericht zijn op de gebruikers, waardoor je optimale interactie creëert. Wil je eenvoudig structuur aanbrengen aan jouw webshop, waardoor jouw bezoekers gemakkelijker door jouw webshop kunnen navigeren? Voeg handige productcategorieën toe!

Uitstraling

Vermeld op de startpagina van jouw webshop belangrijke informatie als betaalmethoden, verzendkosten en reviews. Het is eveneens belangrijk om producten op de homepage in jouw webshop te etaleren. Vooral als de bezoeker via een bekende zoekmachine op deze startpagina terechtkomt, want in dat geval verwacht hij/zij direct soortgelijke producten te zien! Wil je jouw webshop een betrouwbare uitstraling geven? Zorg ervoor dat jouw webshop voorzien is van een SSL-certificaat, kloppende contactinformatie én toonaangevende keurmerken als de Thuiswinkel Waarborg.

Digital agency

Is jouw webshop helemaal ingericht? Dan is het tijd om een digital agency in te schakelen. Zij helpen jou om goed vindbaar te zijn in zoekmachines en producten aan te bieden op bekende platforms als Amazon en Google Shopping. Natuurlijk kunnen ze je ook met de uitstraling van jouw webshop helpen. Begin snel een webshop en vind het platform dat bij jou past!