Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Hoe maak je effectief reclame?

Hoe maak je effectief reclame?

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

We worden tegenwoordig aan een groeiend aantal prikkels blootgesteld. Van de promotionele Facebook advertenties, tot pop-ups en billboards. Alles om ons heen lijkt een reclameboodschap te hebben. Het is dan ook niet gek dat veel ontvangers steeds selectiever worden in het selecteren van waardevolle informatie. Artikelen worden gescand in plaats van gelezen, en flitsende reclame uitingen worden steeds vaker genegeerd. Maar hoe kun je dan, in deze tijd van overprikkeling, nog altijd effectief reclame maken? We vertellen het je hier.

Reclame in een online wereld

De rol van reclame is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar we tientallen jaren geleden enkel geconfronteerd werden met reclame uitingen van grote merken, komen nu ook persoonlijkheden, bloggers en vloggers met grote regelmaat als promotie over je scherm heen. De gemiddelde Nederlander ontvangt zo tientallen reclameboodschappen per dag, die weinig tot geen relevantie voor ze hebben. Dit maakt de behoefte aan effectieve reclame, alleen maar groter. Want juist door jezelf te onderscheiden van de massa, en in te spelen op de daadwerkelijke behoefte van de ontvanger, maak jij jouw reclame uiting effectief.

Doelgroepgerichte reclame

Een van de belangrijkste onderdelen van goede reclame is een gedegen doelgroeponderzoek. Met wie deel jij jouw reclameboodschap, wat wil je hiermee bereiken, welke voordelen ondervindt je doelgroep van jouw product of dienst en waar kun je jouw doelgroep vinden? Een random advertentie op Facebook of een ander social media kanaal zal weinig effect hebben. Een selectieve promotionele campagne, gericht op de locatie waar jouw doelgroep zich bevindt daarentegen wel. De eerste stap van effectief reclame maken is dan ook het onderzoeken van je doelgroep. Zodra jij weet waar, wanneer en hoe je tegen je doelgroep moet praten, wordt je reclame direct een stuk effectiever.

Het kiezen van de vorm

Vervolgens is het een behoorlijke strijd om op te vallen. Met tientallen reclame uitingen is de concurrentie hoog, en is het kiezen van de juiste vorm van groot belang. Professionals zoals Reclameland.be merken dan ook dat er steeds vaker wordt teruggevallen op de traditionele, offline reclame. Waar je met alle online advertenties door de bomen het bos niet meer ziet, heeft een opvallende poster in een bushokje ineens dubbel zoveel effect.

Werken met de W’s

Een effectieve reclame valt of staat met het juist inzetten van de W’s: wie, wanneer, waar en waarom. Wie is je doelgroep, wanneer hebben zij behoefte aan jouw product of dienst, waar heeft jouw reclame uiting het meeste effect en waarom zou jouw doelgroep voor je product of dienst moeten kiezen? Wanneer je deze vier W’s op de juiste manier onderzoekt en verwerkt in je reclame uiting, wordt je reclame direct een stuk effectiever