Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Hoe leg je als bedrijf de rode loper uit voor je bezoekers?

Hoe leg je als bedrijf de rode loper uit voor je bezoekers?

Geplaatst in: algemeen

Klantvriendelijkheid is iets dat je op verschillende manieren kunt aanpakken. Dat zit in de afhandeling van klachten en het openstaan voor maatwerk, maar ook in hoe je gasten ontvangt als je langskomen bij jouw bedrijf. Hoe leg je als bedrijf de rode loper uit voor je bezoekers? We geven een aantal tips ter inspiratie.

Rode loper

Op de meest letterlijke manier kun je ook daadwerkelijk een rode loper uitleggen voor bezoekers. Het mag dan wel een cliché zijn, maar iedereen voelt zich net een stukje specialer als hij over een rode loper mag lopen. Wil je je bezoekers dus met een prettig gevoel door de voordeur laten komen, leg dan vooral de rode loper letterlijk voor ze uit.

Gastheer of gastvrouw

Het is voor bezoekers of klanten fijn om ontvangen te worden bij binnenkomst, zodat ze niet zelf op zoek hoeven naar waar ze moeten zijn en degene waarmee ze eventueel afgesproken hebben ingeseind kan worden. Daarom is het fijn als er een gastheer of gastvrouw is die bezoekers kan opvangen wanneer ze jouw pand betreden. Een receptionist kan een soortgelijke taak vervullen, maar dan moet de bezoeker wel vaak zelf het initiatief nemen om diegene aan te spreken.

Comfortabele stoelen

Als je je gasten een comfortabele stoel kunt aanbieden, dan staat dat niet alleen gastvrij, maar straalt die luxe ook professionaliteit en succes uit. Goedkope, oncomfortabele stoelen doen precies het tegenovergestelde. Zorg dat je gasten niet alleen comfortabel kunnen zitten wanneer ze bij jou of een collega aan tafel zitten, maar ook als ze even moeten wachten voordat ze opgehaald worden. Met andere woorden: zorg voor een comfortabel wachthoekje waar gasten tijdens het wachten in ieder geval comfortabel kunnen zitten.

Koffie en thee

Het laatste wat je moet doen als je bezoekers hebt, is ze het gevoel geven dat je ze snel weer weg wilt hebben. Dat gevoel krijgen mensen soms als ze niet iets te drinken wordt aangeboden. Dit terwijl het gastvrij is om je gasten juist wel een consumptie aan te bieden wanneer je ze ontvangt. Dat betekent niet dat je een hele koelkast vol met dranken klaar moet hebben staan, maar koffie- en theefaciliteiten zijn doorgaans toch al aanwezig. Dan kun je ook gewoon een kopje koffie of thee aanbieden aan je gasten.

Luisterend oor

Zoals gezegd, moet je gasten niet het gevoel geven dat je ze ook weer snel weg wilt hebben. Een belangrijk onderdeel van goede service leveren is de klant de tijd geven om zijn of haar verhaal te doen. Het is belangrijk om daarvoor open te staan. Plan daarom voldoende tijd in voor mensen en luister naar wat ze te vertellen of te vragen hebben voordat je met repliek komt.

Verder is het natuurlijk zaak om op alle fronten klantgericht te blijven denken. Daarbij is het niet onbelangrijk om je te realiseren dat het de kleine dingen zijn die het kunnen doen en die mensen een goed gevoel bij jouw bedrijf kunnen geven.