» » » Hoe lean werk jij als ondernemer?

Hoe lean werk jij als ondernemer?

Geplaatst in: algemeen | 0

De economie trekt nog steeds aan, en als ondernemer merk je dit waarschijnlijk goed. Nog meer nieuwe klanten, nog meer nieuwe opdrachten. Maar hoe ga je al dat werk op tijd afronden? Ondernemers werken gemiddeld al bijna anderhalf keer zoveel als medewerkers in loondienst. En je wil natuurlijk ook nog wel eens wat vrije tijd met je partner, gezin, familie en vrienden doorbrengen. Tijd dus om eens te kijken naar de manier waarop je werkt. Valt er nog wat te verbeteren? Oftewel: Hoe lean werk jij?

Je werkwijze onder de loep

Mensen gaan vaak als ondernemer aan de slag omdat ze liever geen baas meer hebben die hen vertelt wat ze moeten doen. Daarnaast hebben ze ook geen zin meer in al dat ‘geneuzel’ over hoe er gewerkt wordt, in plaats van gewoon aan het werk te zijn. Ondernemers staan dan ook bekend als echte doeners die goed overweg kunnen met nieuwe uitdagingen, een optimistische en positieve instelling hebben en overal altijd een oplossing voor willen en kunnen bedenken. Maar kom je op een gegeven moment tijd tekort dan zul je dus toch over je werkwijze na moeten gaan denken. De oplossing: Een Lean-opleiding om te zien waar bij jou verspilling voorkomt.

‘Omdat je het altijd zo doet’

Niemand heeft een productiviteit van 100 procent. Bij medewerkers in loondienst ligt de productiviteit eerder rond de 30 á 40 procent. Ondernemers halen sowieso de 100 procent al niet doordat zij ook tijd kwijt zijn aan bijvoorbeeld hun administratie en gesprekken met (potentiële) nieuwe klanten. Bij hen is overigens de productiviteit vaak wel hoger dan van medewerkers in loondienst, omdat zij weten dat hun inzet directe gevolgen heeft voor hun inkomsten. Maar vanwaar dan toch de lage cijfers als het gaat om productiviteit? Iedereen doet immers zijn best, ook om zo efficiënt mogelijk te werken. Onze dagelijkse werkzaamheden zijn echter vaak wel gewoontes, en sommige dingen doe je omdat je denkt dat klanten het belangrijk vinden. Maar biedt het wel toegevoegde waarde voor de klant?

Verbeteren met lean

En dat blijkt precies het punt te zijn waar kansen liggen. Ga bijvoorbeeld eerst eens met klanten rond de tafel zitten om te vragen waar ze nu eigenlijk echt behoefte aan hebben. Tijdens een Lean-cursus leer je vervolgens hoe je de belangrijkste  knelpunten en oorzaken daarvan in kaart kunt brengen. Zo ontdek je al snel welk oplossingen er mogelijk zijn er om verspilling te voorkomen, efficiënter te werken en je te richten op waarde toevoegende activiteiten. Zo verricht je meer en zinvoller werk. Dat is de kern van Lean werken: tijd en ruimte nemen om te kunnen verbeteren voor je klanten.

Slim: Verminder tijdverspilling met deze tips voor een effectieve vergadering.

Deel dit artikel: