Een nieuw bedrijf gaan starten is een spannende onderneming. Er moet heel veel worden geregeld en gepland. Natuurlijk probeer je alles zo goed mogelijk voor te bereiden zodat je bedrijf kan starten op de geplande datum. Eén van de dingen die je moet regelen is het vinden van geschikt personeel. Werken voor een jong bedrijf dat nog moet worden opgebouwd is een uitdaging en niet iedereen is daar geschikt voor. Je zoekt mensen die “tegen een stootje kunnen” als er eens iets tegenzit. Mensen met genoeg flexibiliteit om zaken aan te pakken die niet direct op hun takenlijst staan. Dat soort mensen vinden kan soms lastig zijn, maar onmogelijk is het zeker niet.
Maak een duidelijk profiel van wat je zoekt
Het is belangrijk bij de werving van nieuw personeel om goed voor ogen te hebben wat voor mensen je zoekt. Voor een startend bedrijf ben je ongetwijfeld op zoek naar mensen die flexibel zijn en met je mee willen denken over praktische oplossingen. Een probleem waar je zelf al even over loopt na te denken hoe het opgelost kan worden kan voor een buitenstaander heel eenvoudig zijn. Verder is het belangrijk om mensen in dienst te nemen die de juiste opleiding hebben gevolgd. Je bent druk met het startende bedrijf en hebt dus geen tijd om bijvoorbeeld een IT’er uitgebreid in te werken. Je kunt op het internet onder andere adverteren voor je IT vacatures.
Zorg voor een goede basis om te starten
Waar je de nieuwe mensen binnen je bedrijf ook bij kunt betrekken is de huisstijl van de onderneming. Natuurlijk heb je daar al over nagedacht, maar er zijn altijd nog aandachtspunten waar je misschien niet aan hebt gedacht. Vaak brainstormen is dan ook erg belangrijk. Ook daarvoor moeten je nieuwe medewerkers geschikt zijn. Goed kunnen samenwerken, de wil om er samen iets moois van te maken, moet aanwezig zijn. Dat is dus wat je zoekt in je nieuwe personeel. Wanneer je dit duidelijk maakt in de vacature is de kans groot dat de juiste mensen zullen reageren.
De beste kans van slagen met de juiste mensen
Je kunt je ook laten adviseren door een arbeidsdeskundige over het vinden van medewerkers. Deze kan je tips geven waar je op moet letten bij de werving en welke competenties voor jou en je bedrijf belangrijk zijn. Ook tips voor het op de juiste manier voeren van de sollicitatiegesprekken kun je van deze deskundige krijgen.