Home » Ondernemersnieuws » websites » Hoe haal je met linkbuilding meer uit je SEO-strategie?

Hoe haal je met linkbuilding meer uit je SEO-strategie?

Geplaatst in: websites, webwinkel

internetOver zoekmachine optimalisatie is tegenwoordig veel meer bekend dan een aantal jaar geleden. We weten inmiddels dat er veel bij komt kijken in de vorm van content, techniek en on-page. Jaren geleden lag de focus voor SEO vooral nog op linkbuilding en eigenlijk is dat in de loop der jaren het ‘ondergeschoven kindje’ geworden. Er wordt van linkbuilding minder verwacht, terwijl daar juist nog steeds veel kansen liggen. Het moet alleen iets anders worden aangepakt. Hoe? Dat lees je hier.

Even opfrissen, wat is linkbuilding?

First things first, want als je nog niet bekend bent met SEO zal de term linkbuilding je al helemaal niets zeggen. Linkbuilding is het actief zoeken naar relevante en betrouwbare websites die links naar joúw website kunnen plaatsen. Hiermee kun je een sterk backlinkprofiel opbouwen, wat de online autoriteit van je website vergroot. Voor Google is dit namelijk een belangrijke indicator om de rankings in de zoekmachine te bepalen.

Kort samengevat: hoe meer waardevolle en relevante links er naar jouw website gaan, hoe meer Google jou als autoriteit gaat zien en hoe hoger je rankings in de zoekmachine worden.

Hoe krijg je meer backlinks?

Nu je weet wat het is en hoe het werkt, kunnen we dieper induiken in hoe je meer kwalitatieve links naar je webiste krijgt. Hier zijn ontzettend veel mogelijkheden voor. Wij zullen drie strategieën behandelen:

  • • PR-strategie
  • • Gastbloggen
  • • Content promotie

Zorg voor een briljante PR-strategie

PR kent meer voordelen dan dat het je meer naamsbekendheid oplevert. Hoe meer mensen er over je schrijven, hoe meer Google je als autoriteit ziet. Al helemaal als al die nieuwsites en -blogs links naar je website plaatsen. Lanceer je binnenkort een nieuw product? Bestaat je bedrijf zo veel jaar? Heb je een prijs gewonnen? Of heb jij een bedrijfsvoering die heel onderscheidend is van anderen? Zorg dat dit groots wordt gevierd en opgepakt. Het kan hierbij zeker helpen als je een PR bureau inschakelt met de juiste contacten.

Ga aan de slag met gastbloggen

Is PR voor jou nog iets te veel van het goede? Dan kan het ook kleinschaliger door te gastbloggen. Hierbij plaats je content over jouw expertise op de blog of website van iemand anders. Als auteur ben jij dus verantwoordelijk voor de kwaliteit van het artikel. Vervolgens plaats je een link (of twee) in het artikel, die naar jouw eigen website verwijzen. Bij deze vorm van linkbuilding wordt er wel vaak een bedrag gevraagd door de eigenaar van de website.

Zet jezelf als expert in

Kun jij jezelf expert noemen over een bepaald onderwerp? Dat is goed nieuws, want die kennis kan goed van pas komen. Al die kennis kun je namelijk stoppen in een uitgebreid artikel. Behandel hierin de basis, maar ga ook meer de diepte in door nieuws, trends en ontwikkelingen te bespreken. Helemaal als je eerste bent met bepaald nieuws, kan dit nog wel eens opgepikt worden door anderen. Hoe kwalitatiever jouw content is, hoe meer externe partijen gaan linken naar jouw artikel als bron.

De reden dat Wikipedia zo groot is, is ook omdat het alles van ieder onderwerp omvat en er daardoor veel naar gelinkt wordt als bron.

Hopelijk helpen deze tips je bij het opstellen van je eigen linkbuilding-strategie!