Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Hoe Google omgaat met third party data

Hoe Google omgaat met third party data

Geplaatst in: algemeen, ICT, websites

Google veranderde onlangs haar beleid om de privacy van gebruikers beter te kunnen waarborgen. Een van de veranderingen die werd aangekondigd, was het uitfaseren van third-party cookies. Overigens is Google niet de eerste partij, die haar beleid rondom third party data aanpast. Verschillende browsers kondigden al aan, anders om te zullen gaan met deze data van gebruikers. Concreet betekent de verandering voor gebruikers van Google dat Google niet langer gebruiken inbouwt om gebruikers tijdens het browsen te kunnen volgen.

Advertenties die aansluiten bij de behoefte van een gebruiker

Gebruikers willen niet voortdurend geconfronteerd worden met vervelende reclames, die voor hen niet relevant zijn. Daarbij biedt het tonen van deze reclames geen meerwaarde voor de adverteerder. Google speelt hierop in, door in te zetten op advertenties die aansluiten bij de behoeftes die een gebruiker heeft. Juist voor deze manier van werken waren third-party cookies vaak noodzakelijk. Daar komt verandering in, door de focus te leggen op het pad wat gebruikers volgen over een website. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar content die bezoekers interessant vinden, maar bijvoorbeeld ook naar video’s die bekeken worden en artikelen die worden toegevoegd aan winkelmandjes.

Retargeting is ook voor andere bedrijven interessant

Deze “nieuwe” vorm van marketing noemt men ook wel retargeting. Een klant heeft al eens overwogen een bepaald product aan te schaffen of zich te verdiepen in een onderwerp. Het is immers niet voor niets dat deze een video bekeek of een product toevoegde aan diens winkelmandje. Als bedrijf kun je op deze trend inspelen, door zelf ook gedrag van bezoekers bij te houden. Op basis van dit gedrag kun je een bezoeker op een later moment nog eens herinneren aan diens intentie om een product te bestellen. Dit doe je bijvoorbeeld door deze klant te wijzen op het feit dat een product nagenoeg uitverkocht is, of door deze een korting aan te bieden.

Inzetten op first-party data

Om deze vorm van marketing toe te kunnen passen is het cruciaal een goed beeld te hebben van het gedrag van bezoekers op je eigen website; first-party data. De data van derden is veel minder relevant. Daarbij schaadt het vergaren van deze informatie in zekere zin de privacy van een bezoeker. Als partij zou je helemaal niet hoeven te weten wat een bezoekers elders heeft gedaan. Data is de sleutel richting de toekomst! Niet alleen voor Google, maar voor ieder ander bedrijf. Groot en klein.