Het vinden en werven van talent is een hot topic gezien de huidige staat van de arbeidsmarkt. Een vacature plaatsen en wachten op reactie is niet goed genoeg, ondanks dat een sollicitatie meer reacties krijgt dan ooit. Tijdens het jaarlijkse onderzoek van Linkedin gaf 59% van de recruiters aan dat de competitie hun grootste uitdaging was voor het werven van talent. Oef!
De uitdagingen van het huidige werven.
De simpele werkelijkheid is dat de arbeidsmarkt zich niet meer leent tot de schema’s van bedrijven. Talent heeft meer opties, meer vrijheid en meer behoefte aan transparantie vanuit organisaties. Wat jij uitstraalt met je bedrijf bepaalt of je interessant bent voor kandidaten. Daarnaast kijken de kandidaten verder dan het aangeboden salaris. De cultuur van het bedrijf mogelijkheden voor persoonlijke groei spelen een rol in de huidige banenmarkt. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor bedrijven die talent zoeken.
Zoals genoemd komen er vele sollicitanten binnen voor een vacature. Voor het sorteren van alle applicaties kan je als bedrijf een ATS (Applicant Tracking System) introduceren. Een groot voordeel hieraan is de mogelijkheid om kandidaten te sorteren op de kwaliteiten die jij belangrijk acht. Een prachtige oplossing om diploma’s, werkervaring en dergelijke “meetbare kwaliteiten” te zien. Maar, de beste kandidaten zijn niet per definitie degene die de beste papieren hebben.
De zogenoemde soft skills zoals leergierigheid en motivatie hebben een grotere plaats in het moderne werven. Immers, je zoekt naar een talent wat binnen je bedrijfscultuur past en daar nieuwe kwaliteiten aan kan toevoegen. Om deze kwaliteiten vast te stellen moet er verder gekeken worden als het CV van een kandidaat. Voor de meeste organisaties ligt het werven van talent in de handen van de hiring managers/HR medewerkers. Dit kan leiden tot tot gemiste kansen en een te grote focus op papieren en kwalificaties. Het samen werven kan uitkomst bieden en je leiden tot beter passend talent.
Het idee achter samen werven.
Het idee achter collaboratief werken is dat het een grotere kans levert op het aantrekken van de beste kandidaten. Omdat het team zelf vaak meer kennis heeft van de onderliggende vereisten in een kandidaat kunnen de juiste talenten uitgekozen worden. Dit levert voordeel op voor het aantrekken van personeel dat binnen het bedrijf past. Het is makkelijker om te bepalen wat je zoekt in een kandidaat als je kan overleggen met de mensen die een kantoor met hem/haar moeten delen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld hun manier van omgaan met problemen, leergierigheid, motivatie en dergelijke. Als je als bedrijf een nieuwe designer wilt aannemen, is het logisch om die persoon te laten beoordelen door zijn toekomstige team.
Daarnaast helpt het samenwerken in de snelheid van het proces en de kandidaten die je kan bereiken. Je medewerkers kunnen bijvoorbeeld zelf passieve kandidaten aanraden. Door samen te werken schuif je het team naar voren als ambassadeurs van je merk. Hierin speel je in op de moderne arbeidsmarkt: je toont transparantie en geeft kandidaten een daadwerkelijke weerspiegeling van het bedrijf. Maar hoe implementeer je een cultuur waar samen talent werven een normale zaak is?
Vertel je team dat werven altijd kan.
De meeste bedrijven zien werven als iets wat moet gebeuren zodra er een positie ontstaat. Opeens heb je een leeg stoeltje en geen idee waar je het juiste talent kan vinden. Maar hoe vaak zien wij toepasselijke kandidaten in ons dagelijks leven? Een fantastisch profiel op Github bijvoorbeeld, met precies de juiste kwaliteiten die jij over 6 maanden pas nodig hebt. Ook hierin speelt samenwerking en het gebruiken van je team een grote rol. Het netwerk van je team kan gebruikt worden voor het vinden van passieve kandidaten, de niet werkzoekenden die voor jou toch een hoog potentieel hebben.
Het gebruikt van talent pools biedt uitkomst in deze situatie. Talent pools zijn lijsten van mogelijke kandidaten voor een functie. Dit kunnen sollicitanten zijn als de vacature open staat, maar ook de eerder genoemde passieve kandidaten of afvallers van vorige sollicitatierondes. Dit soort talent pools kunnen door het gebruik van een ATS makkelijk beheerd worden. Zorg ervoor dat je medewerkers de toegang en kennis hebben om zelf kandidaten toe te voegen.
Mits je bedrijfscultuur de medewerkers niet motiveert deze actie te nemen kan een referral bonus uitkomst bieden. Onderzoek van Glassdoor laat zien dat talent wat via een referentie binnenkomt een stuk beter kan integreren in een bedrijf. Referenties hebben al wat kennis van het bedrijf en zijn missie en cultuur.
Laat je cultuur uitkomst bieden, maar dwing je team niet om mee te doen.
Het belangrijkste wat hiring together je biedt is het delen van de bedrijfscultuur. Tevreden werknemers zijn de beste ambassadeurs die een bedrijf zich kan wensen. De passie en motivatie is van hun af te lezen, zeker op hun persoonlijke social media. Je werken bij site is de eerste indruk die een kandidaat vaak heeft. Je cultuur is vaak iets waar je trots op mag zijn, en dat mag de wereld weten.
Een laatste punt van aandacht: de cultuur binnen je bedrijf kun je niet in een handomdraai veranderen. Dit kost tijd, aandacht en transparante communicatie. Het grootste gevaar is dat het een verplichting wordt voor de medewerkers: Bied de optie om nee te kunnen zeggen voor je team.
Meer weten over Collaborative Hiring? Recruitee biedt een gratis Whitepaper aan. Leer hoe je de groei van je bedrijf kan versnellen door samen personeel te zoeken en aan te nemen. Download de paper hier en begin met het verbeteren van je wervingsactiviteiten.
Author bio:
Perry Oostdam is de co-founder van Recruitee, een collaboratieve oplossing voor het werven en onderhouden van sollicitanten. Recruitee helpt met het optimaliseren van het complete werving en selectieprocess vanaf het vinden, benaderen en volgen van kandidaten tot het managen en verspreiden van vacatures. Het bedrijf heeft kantoren in Amsterdam en Poznań en wordt ingezet door organisaties over de hele wereld.
Tim Ruijters
Helemaal eens met deze aanpak. Een manier om met potentiële kandidaten in aanraking te komen is door je bedrijfsvraagstukken online te delen op platformen als Part-up (www.part-up.com). Door je team te stimuleren hier actief te zijn komen ze vanzelf in aanraking met toekomstige collega’s. Op https://partup.miraheze.org/wiki/Share_your_challenge ben ik deze aanpak aan het uitwerken. Bekijk ook de challenges pagina waar ik interessante vraagstukken aan het uitwerken ben. Ik hoor graag feedback op deze aanpak? Hoe kan ik meer bedrijven gaan overtuigen van deze manier van werken?