Heb je een product of dienst en wil je dit online verkopen? Dan heb je een eigen website nodig. Als je nog geen eigen site hebt, moet je er eentje maken. Mogelijk heb je al wel voor ogen hoe de site eruit moe komen te zien. Toch raden wij je aan je niet te veel te focussen op de uitstraling. Een mooie uitstraling is leuk, maar jouw website moet ook functioneel zijn. Zorg er daarom voor dat je weet waar een goede website aan moet voldoen. Helaas hebben veel mensen hier geen weet van. Geldt dit ook voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst zetten wij namelijk de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje.
Responsive design
Vroeger werden websites alleen bezocht via een vaste computer of laptop. Dit gebeurt vandaag de dag nog steeds, maar veel mensen bezoeken sites nu ook via een smartphone of tablet. Helaas is lang niet iedere website hierop berekend. Zo hebben sommige sites nog steeds maar één formaat. Bezoek je zo’n site op jouw smartphone of tablet? Dan wordt het formaat niet aangepast. Hierdoor moet je constant in- en uitzoomen en dat kan tot frustraties leiden. Een goede website moet daarom een responsive design hebben. Dit betekent dat de site zich aanpast aan het apparaat waarop hij bezocht wordt. Een website is op deze manier een stuk gebruiksvriendelijker.
Snelle laadtijd
Heeft een site een responsive design? Dan betekent dit niet direct dat het ook om een goede website gaat. Nee, want er worden vandaag de dag veel meer eisen gesteld aan een goede site. Zo is het bijvoorbeeld ook belangrijk dat internetgebruikers niet (te) lang hoeven te wachten voordat jouw website geladen is. Als zij langer dan een paar tellen moeten wachten, is de kans groot dat ze verder zoeken. Besteed daarom ook aandacht aan de laadtijd. Als je geen verstand hebt van websites, kun je hier zelf waarschijnlijk niets mee. Daarom kun je soms beter een professionele website laten maken. Een professional weet namelijk wat hij kan doen om de laadtijd van een website te verkorten.
Duidelijk en overzichtelijk menu
Als een website snel laadt en een responsive design heeft, denk je mogelijk dat het om een goede website gaat. Je bent inderdaad goed op weg, maar er zijn meer eisen waar je aan moet voldoen. Zorg bijvoorbeeld ook voor een duidelijk en overzichtelijk menu. Op deze manier maak je het bezoekers makkelijker om te navigeren. Geef pagina’s een duidelijke naam in het menu, zodat het duidelijk is wat men op de betreffende pagina kan vinden. Maak ook gebruik van interne linkjes. Hierdoor kunnen bezoekers makkelijk van de ene naar de andere pagina navigeren. Als er geen structuur is, is de kans groot dat bezoekers afhaken en elders kijken.
Kwalitatieve content
Content is vandaag de dag onmisbaar op een website. Met behulp van teksten kun je de vindbaarheid van jouw website namelijk vergroten. Je moet er in dat geval wel voor zorgen dat ze op de juiste manieren geschreven zijn. Wil je een goedkope website maken? Verwacht dan niet dat de content ook geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Vergeet overigens nooit dat je de teksten niet voor zoekmachines maar voor mensen schrijft. Pas daarom op met het aantal keer dat je zoekwoorden in een tekst vermeldt. Zorg er liever voor dat bezoekers iets aan de info hebben die je op jouw site geeft. In dat geval is de kans groot dat zij in de toekomst terugkeren. Mogelijk vinden ze de content wel dusdanig waardevol dat ze jouw site met anderen delen.