Home » Boeken voor ondernemers » Het grote gevecht

Het grote gevecht

Geplaatst in: Boeken voor ondernemers

het-grote-gevechtFebruari 2017 mislukt de poging van Kraft Heinz om voor 135 miljard euro Unilever te kopen. Een bedrijf dat stelt op de wereld te zijn om geld te verdienen heeft volgens Paul Polman geen bestaansrecht. De CEO van Unilever weigert voor een paar miljardairs te werken. Bedrijven moeten een force for good zijn, werken voor de miljarden mensen die niks hebben.

Overheden en goededoelenorganisaties dragen Polman op handen, maar het vertrouwen van analisten en beleggers is dun. Dat goede is nauwelijks in hun rekensommen te vangen. De beloofde verkoopverdubbeling van Dove en Magnum wel. Maar hoe duurzaam is dat?

Zijn poging om Unilever een veilige Nederlandse haven binnen te loodsen, zo de Brexit te ontvluchten en bescherming tegen op snelle winst gerichte aandeelhouders te zoeken, loopt uit op een drama. Balancerend tussen het geld en het goede loopt Polman, meer “priester’ dan CEO, te ver voor de troepen uit.

De wereld snakt naar een bedrijfsleven dat zich over de grote vraagstukken van deze tijd, zoals het veranderende klimaat, ontfermt. Het Grote Gevecht laat op meeslepende wijze zien dat we daarvoor allemaal een grote draai moeten maken. Zo kan de ziel van het kapitalisme worden gered.

TitelHet grote gevecht (& het eenzame gelijk van Paul Polman)
AuteurJeroen Smit
UitgeverPrometheus
UitvoeringPaperback, 448 pagina’s
EAN9789044634716
Jaar publicatie2019
Prijs€ 24,99
Bestel dit boek bij bol.com
Deel dit artikel: