» » » Het gala van Alibaba

Het gala van Alibaba

Geplaatst in: detailhandel | 0

Het is een fenomeen dat de laatste jaren zorgde voor een frisse wind in de wereld van de webshops; Alibaba en zijn aanwezige celebrities. Eén dag per jaar, namelijk tijdens de Singles Day Sale, trommelt webgigant Alibaba sinds kort een meute wereldberoemdheden op, om samen deze heugelijke dag af te tellen en te openen. En dat komt niet zomaar uit de lucht vallen. De groei van de Singles Day Sale heeft de afgelopen jaren zo’n gigantische vlucht genomen, dat het voor alle winkeliers, tot nog toe met name in Azië, een dag is om naar uit te kijken. En daar hoort een feestje bij.

Singles Day in het kort

Singles Day vindt zijn oorsprong van het China van 1993. Winkeliers sprongen stuk voor stuk in op deze dag om hun producten te promoten met torenhoge kortingen. Ze mikten hiermee op de singles in kwestie; de enorme gemeenschap van vrijgezelle mannen in China. Omdat de kortingen zo hoog waren, omdat de datum makkelijk te onthouden is, omdat iedereen er gebruik van kan maken; wat de reden ook is, de Singels Day Sale groeit nog ieder jaar gestaag.

Globale impact

Het is zelfs zo dat de Singles Day Sale, die valt op 11 november, tegenwoordig een graadmeter is voor de Chinese economie. Het is de dag waarop webshops de hoogste omzet genereren, en wordt daarom al ruimschoots van tevoren aan het publiek gepresenteerd. De verwachting is dat het inhaken op de Singles Day Sale een globale beweging gaat worden. Zelfs een handvol grotere Nederlandse webshops hebben afgelopen jaar invulling gegeven aan de Singles Day Sale. Omdat Alibaba een enorme markt vertegenwoordigt, zou het voor winkeliers wereldwijd, verstandig zijn om mee te gaan in die beweging.

Voeg wat glamour toe

Omdat de Singles Day Sale bij Alibaba zo’n succes is, besloot dit internetplatform deze dag feestelijk in te luiden met de nodige glamour. Niet alleen motiveert het platform hiermee alle medewerkers, die deze dag behoorlijk wat extra werk te verduren krijgen, maar ook genieten zowel de webshop als de uitgenodigde wereldster, van wederzijdse naamsbekendheid. En wereldsterren zijn het. Zo kwamen glamourkoppel Victoria en David Beckham al over de rode loper bij het rechtstreeks uitgezonden gala. Ook Daniël Craig, de acteur die iedereen in de eerste plaats kent als James Bond, kwam de hand schudden van Jack Ma, de eigenaar van Alibaba. Deze levende legendes in glamourland boosten tegelijkertijd de verkopen enorm.

Starpower op Singles Day

Om het gala nog wat extra starpower mee te geven, toverde Jack Ma in de laatste editie Scarlett Johansson vanuit het niets op het podium. De mega filmster zal ongetwijfeld gezorgd hebben voor geweldige kijkcijfers. Alsof dat nog niet genoeg was, mocht ook Alessandra Ambrosio even met haar wimpers komen knipperen. Zij is als model voor Victoria’s Secret bij uitstek een graag geziene gast. Ook megaster Kobe Bryant, wereldberoemd door onder andere zijn sportieve talent, deed mee aan het gala in 2016. Dit groots opgezette gala werd overigens ondersteund door Hollywood producent David Hill. Deze man is onder andere ook verantwoordelijk geweest voor edities van de Oscaruitreikingen, Het Super Bowl – gala en American Idol. In totaal duurde het Singles Day gala van Alibaba maar liefst 4 uur, en werd door miljoenen mensen bekeken.

Big gala business

Interessant is dat het gala op zich al voor enorme zakelijke transacties zorgt. Veel merken betalen tijdens het gala gigantische bedragen om als sponsor genoemd te worden tijdens de show. Opvallend genoeg kregen veel Aziatische megasterren geen gage, omdat ze als ambassadeur optraden voor het merk waaraan ze gelieerd zijn. Veel wereldmerken die ook in Europa erg bekend zijn, hebben hun Aziatische vertegenwoordigers in de vorm van zangers of acteurs die avond, laten optreden.

Singles Day Sala Gala als totaalbeleving

Met de gigantische opzet en de magistrale aanpak, zorgt het gala voor een totaalbeleving van de Singles Day Sale. Mensen plannen hun bezigheden zelfs rondom de uitzending, en wordt op deze manier iets om naar uit te kijken. Of een dergelijke aanpak zal overwaaien naar Europa of zelfs Nederland is maar de vraag. Toch lijkt een glamoureuze show doorspekt van commerciële verwijzingen niet geheel ondenkbaar, met een Linda de Mol of een Robert ten Brink. Tot die tijd kunnen we echter wel gewoon lekker genieten van superkortingen op Singles Day Sale.

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter